Svenskarnas trädgårdsläsning har boomat i år – artiklar om hemmafix högt på topplistorna

Kvinna läser på parkbänk. Foto: Jules Verne Times Two
Foto: Jules Verne Times Two

Under 2020 distribuerades 140,000 utgåvor av magasin som lästes över 99 miljoner gånger på digitala magasin plattformen Readly. Det som fångade svenskarnas intresse extra mycket under det gångna året var odling och trädgård samt magasin inom hemmafix såsom DIY, matlagning och inredning. Readly, Europas ledande prenumerationstjänst för digitala magasin, summerar svenskarnas läsvanor under 2020.

Varje år analyserar Readly svenskarnas läsvanor av de 5 000 titlarna på plattformen. Insikterna från 2020 visar bland annat att kategorierna trädgård, mat & dryck, inredning och DIY ökat, i Sverige, samt på global nivå till följd av pandemin. Med införda restriktioner under året kring exempelvis resor, evenemang och socialt umgänge har svenskarna istället fokuserat desto mer på hemmet.

Kategorierna som ökat mest under 2020, jämfört med 2019, mätt i antal läsare totalt sett i Sverige:
1. Trädgård (32 %)
2. Mat & Dryck (19 %)
3. Livsstil (14 %)
4. Inredning (11 %)
5. Utbildning & Guider (10%)

Det märks att vi har haft ett annorlunda år. Att läsningen ökat markant inom trädgårdsarbete och matlagning tyder verkligen på svenskarnas behov av aktivering. Det kan även spegla att folk haft mer tid att vistas på sin tomt, åka ut till sitt landställe eller tillbringa tid i sitt kök. Här står magasinen för inspiration och kunskap för de olika projekten och jag tror lästrenden kommer fortsätta långt in i nästa år, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållschef, Readly.

Fler trender från året som gått
Årets analys över mest lästa artiklar på Readly globalt har också visat en tydlig koppling till de omtalade trenderna under pandemin, från inköp av nya husdjur till bästa brödrecepten samt fokus kring trädgård och odling.

  • Bland de mest lästa artiklarna finns “Lär dig vad din katt tänker” från brittiska titeln How it Works, samt i Sverige en “Valpspecial – checklista” från magasinet Härliga Hund
  • I Sverige var artikeln “Kom igång” från titeln Odla i pallkrage den mest lästa inom trädgårdskategorin.
  • Flest bokmärken, både globalt och i Sverige, fick recept och matsidor. Den mest lästa artikeln inom matkategorin globalt sett var en artikel om brödbakning från BBC Good Food: “Din hemma-guide till surdeg“.

2020 har lagt grunden för en högkonjunktur inom olika intresseområden. De som upptäckt sin passion för surdeg, lagt pallkragar eller skaffat husdjur kommer sannolikt fortsätta lägga tid på sina hobbies under nästa år. För de sistnämnda är det ju förstås en självklarhet. Vi ser fram emot ett 2021 med fler husdjursreportage, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållschef, Readly.

Källa: Readly