Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Sex röster om de kulturella och kreativa näringarnas betydelse för Göteborg

Avenyn i Göteborg med staty i förgrunden. Foto: wikimedia.org
Foto: wikimedia.org

Vad betyder de kulturella och kreativa näringarna för Göteborgs näringsliv och stadens attraktivitet? Vi lät ett antal personer som på olika sätt är verksamma inom sektorn berätta om sina tankar och på vilket sätt näringarnas mer mjuka värden kan bidra till innovation.

”Utöver att kultur har ett egenvärde i sig blir en stad med stor kreativitet och kulturell bredd attraktiv att bo i, besöka eller etablera sig i. Därför är stödet till de kulturella och kreativa näringarna viktigt, inte minst i dessa coronatider.

Business Region Göteborg arbetar aktivt för att stötta regionens kreatörer. Vi drivs av övertygelsen att konstnärer och kreatörer kan bidra i innovationsprocesser när det gäller idéutveckling, problemlösning, gestaltning och överhuvudtaget fantasi. Näringslivet har mycket att vinna på att utnyttja den här potentialen bättre.

Om konstnärer och kreatörer kommer in tidigare i processerna kan vi dessutom flytta upp dem i näringskedjan. På sikt vill vi få in dem i ledningsgrupper, styrelser och ägande för att få ett mer kreativt näringsliv.

Förr pratade man om kulturlivet och näringslivet som två olika storheter men den skiljelinjen finns inte längre egentligen. Jag tror till exempel att framgångarna i Silicon Valley hjälpt till att skapa en syn där industrin förstår att de här kreativa grupperna har mycket som kan bidra till ökad vinst i slutändan.”

Rasmus Heyman, gruppchef Kulturella och kreativa näringar, Business Region Göteborg
”För att en stad ska vara intressant har kulturen en otroligt viktig roll. Det märks om inte annat nu när den tystnat. Göteborgs Symfoniker är landets nationalorkester och vi spelar hundra konserter varje år – men vi vill mer. Vi har en framstående barn- och ungdomsverksamhet, vi har ett digitalt konsterhus som spelar för över 400 000 personer i månaden världen över. Allt detta måste vi hitta sätt att finansiera och alliera oss med våra samarbetspartners och sponsorer.

Det jag upplever i mina kontakter med näringsliv och företag är att man, nu mer än någonsin, vill vara med och göra gott. Satsningarna på hållbarhet är på riktigt. Och här kan kulturen addera mjuka värden.

Vi jobbar mycket med näringslivet kring innovationer. Tillsammans med Volvo Cars och Bowers & Wilkins har vi till exempel utvecklat ljudsystemet Concert Mode, som ger känslan av att du har Konserthuset i bilen. Ihop med Göteborgs universitet har vi forskat och bevisat att musik bidrar till existentiell hälsa och med Christer Hedberg och YRGO har vi tagit fram studieappen Octomonk, som hjälper unga att hålla koncentrationen med hjälp av klassisk musik.”

Eva Essvik, affärsutvecklare, Göteborgs Symfoniker

 

”Göteborg är en extremt kreativ och frodig plats. Här finns bra förutsättningar, det är mycket som gror, mycket som händer. Alla duktiga kreatörer gör mig alltid lika överraskad. Samtidigt kan jag undra varför de inte kommer fram mer. Staden är kanske inte tillåtande alla gånger, jag tror att man måste tillåta fler uttryck.

Jag ifrågasätter inte att kulturen stängs av i dessa coronatider, jag förstår det, men samtidigt är det viktigare än någonsin med kultur som ett alternativt rum. Det som sker nu med butiksdöden och annat kommer förhoppningsvis skapa nya möjligheter för kulturella avtryck och andra värden i stadsmiljön.

Vi hade redan en process där saker och ting hade börjat förändras, corona har bara påskyndat hela förloppet. Vi behöver utvecklas och den här krisen tvingar oss att stanna upp och reflektera. Och det säger jag lika mycket till mig själv som till någon annan.

Stad, fastighetsägare och aktörer behöver alla jobba tillsammans för ett bättre Göteborg, inte bara se över sitt eget hus. Vi måste sätta oss ner och prata med varandra och förstå att alla tjänar på att hjälpa varandra.”

Ali Davoodi, kulturentreprenör

 

”På 90-talet hette det att vi aldrig fick hit några band, de kom bara till Köpenhamn eller Stockholm. Därför frodades en inhemsk scen där bland annat hela indie-eran växte fram. Göteborg är en otroligt kreativ stad med en gör det själv-anda men numera finns det mycket som staden möjliggör för kulturen – ta Way Out West till exempel, vi får ändå får låna Slottsskogen av göteborgarna i ett par veckor. Naturligtvis finns det exempel där det inte funkat lika bra men grunden för kultur i staden är god.

Mycket börjar med politiken – det ska finnas ateljéer, replokaler, spelställen, förutsättningar. Men det finns en gren också inom näringslivet som förstår vikten av ett rikt kulturliv – de stora fordonstillverkarna är ju ganska bra kultursponsorer till exempel, eller Stena. Och i dessa tider när allt fler lokaler gapar tomma i innerstan – förhoppningsvis vill man som fastighetsägare ha in kultur där som ett komplement?

Elefanten i kulturrummet är arenafrågan. Den är uttjatad men inte helt oviktig för stadens framtid.”

Anna Axvi, projektledare Live Nation

 

”Jag brukar tala om vikten av att stödja gräsrotsaktiviteter som är viktiga för hur man trivs i en stad möjliggör saker som eventuellt kan växa. En del kreatörer befinner sig i gränslandet mellan konst, design och innovation och det är svårt att förutsäga vad som har betydelse för framtiden.

Som anställare av kreativa människor är det kreativa klimatet i Göteborg oerhört centralt för vår konkurrenskraft och för att kunna locka hit folk som lika gärna kan tacka ja till erbjudanden från Chicago eller Hongkong.

Går man runt i Berlin förstår man hur viktigt kulturlivet är för upplevelsen av en stad, där är kulturen så extremt närvarande. I Göteborg är den ganska undanskymd. Vi står oss ändå ganska bra, inte minst människor som kommer från stora städer uppskattar det småskaliga och att det är lite ruffigt. Här finns enormt mycket designers inom olika områden men scenen är osynlig. Det gör att stan kan kännas lite off.

Som designers är vi involverade i näringslivet på många sätt men inte i samarbetet med omvärlden. Vi är duktiga på samverkan i Göteborg men det gäller inte riktigt den kreativa delen.”

Stina Nilimaa Wickström, designchef på Volvo Group

 

”Jag föreläser en del på de kreativa skolorna. Ett tag ville alla eleverna till New York, nu vill de till Amsterdam. Varför? Jo, för att en kreativ stad drar till sig fler kreativa människor. Tydligen tog man ett politiskt beslut i Amsterdam om att man skulle bli en kreativ hubb på samma sätt som man skulle bli en cykelstad på 70-talet.

Om jag är kreatör vill jag ha min scen av kreativa människor där jag får energi. Och det är otroligt viktigt för en stad – den som flyttar till Göteborg för ett spännande jobb vill ju att ens partner eller familj ska trivas här. Det gör de lättare om det finns ett ekosystem av kultur och kreativitet i stan.

I Göteborg har vi Ringön och Gamlestaden som ju båda är kreativa pulsådror som vi verkligen borde värna om. Överhuvudtaget tycker jag att man borde släppa loss lite mer från stadens sida och lyfta fram Göteborg som en kreativ stad. Inte vara så protektionistiska i olika delar. Då kan magi uppstå.

Vi har ju en svinjobbig situation nu med corona men man kan använda de möjligheter som uppstått för att starta om, eller reboota. Och konstnärer är ju ofta sköna vildhjärnor, så bjud in dem!”

Christer Hedberg,innovations- och workshopfacilitator, grundare av &friends

Källa: Business Region Göteborg