Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Rekordförsäljning av semlor på fettisdagen trots pandemin – Svenska folket räddade sina bagerier

Semla. Foto: Frugan
Foto: Frugan

Ett normalt år står företagen för en tredjedel av alla inköp av semlor på fettisdagen. Farhågorna var därför i år stora att fettisdagen skulle bli ännu ett stort bakslag för bageribranschen, men svenska folket vallfärdade till bagerierna. Efter elva månaders motgång fick branschen uppleva en dags framgång. Sveriges bagare & konditorer vill rikta ett stort och hjärtligt tack till alla som åt gott för att göra gott åt en utsatt bransch.

I år inföll fettisdagen den 16 februari. De senaste åren har mer än hälften av Sveriges befolkning ätit minst en semla under fettisdagen och 6 miljonersemlor uppskattas ha sålts. Under pandemin har bagerierna drabbats hårt och var tjugonde av Sveriges bagare & konditorers medlemsföretag har hittills gått i konkurs under pandemin. Ungefär en tredjedel av semlorna brukas köpas av företag som bjuder sina anställda på firande men inför årets fettisdag hade få företag beställt semlor och inom bageribranschen var oron stor för att försäljningen av semlor, ofta kallade branschens livboj, under fettisdagen skulle bli betydligt lägre än vanligt och utgöra ytterligare ett hårt slag mot den utmärglade branschen

Men runt om i Sverige rapporterar bagerier om rekordförsäljning av semlor till privatpersoner under fettisdagen.

  • När jag vaknade tidigt igår på fettisdagen hade jag en pirrande känsla i kroppen, likt den en politiker har på valdagen när det är dags för ett stort avgörande. Under dagen rapporterade bageri efter bageri att kunderna lystrat till branschens rop på hjälp och att de vallfärdat till bagerierna som haft rekordförsäljning. Som bransch är vi oerhört tacksamma för den uppslutning privatpersoner visat för att stötta vår bransch i de här tuffa tiderna, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Branschen hoppas nu starkt att fettisdagen ska innebära en vändning efter nära ett års tuffa tider med sviktande försäljning och osäkra villkor för branschens företag. En dags framgång kan betyda mycket för framtidstron.

Många anställda i branschen har sitt första jobb, så kallat instegsjobb, när de arbetar i kassan eller serveringen. När det går dåligt för branschen riskerar de unga att stängas ute från arbetsmarknaden. Tack vare den oväntat höga försäljningen av semlor hoppas Sveriges bagare & konditorer att fler ungdomar nu kan behålla jobbet.

  • Vi är enormt ödmjuka över det lyft bagerierna fick under fettisdagen. Att konsumenterna i den här svåra tiden väljer att visa sin uppskattning för bagerierna så till den grad att det lett till rekordförsäljning på många håll har fått bageriägarna tårögda av glädje och ödmjukhet. Nu gäller det att hålla i och hålla ut. Faran är inte över än, och vi hoppas att kunderna fortsätter att visa sitt stöd för branschen. Om kunderna vill kunna köpa en bulle på sitt favoritbageri i höst behöver de köpa ytterligare en semla nu, säger Martin Lundell.

Källa: Sveriges bagare & konditorer