Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Operan lanserar urpremiären av dansverket Riptide som film

Riptide är det första stora dansverket av den isländska koreografen och dansaren Hlín Hjálmarsdóttir och första gången som Kungliga Operan sätter upp en föreställning som film. Operan avslutar säsongen med en urpremiär gjord direkt för Kungliga Balettens dansare med urpremiär på Operan Play den 12 juni.

Koreografen Hlín Hjálmarsdóttir har skapat ett nytt verk exklusivt för Kungliga Baletten i nära samarbete med konstnären och designern Martin Bergström. Tillsammans med musikerna Jacob Haage och El Perro del Mar (Sarah Assbring) samt ljusdesignern Linus Fellbom skildrar Riptide ett uråldrigt, tidlöst och ständigt närvarande tema; nämligen exkludering. Titeln på dansverket refererar till en kraftig tidvattenström som är hänsynslös och farlig.

– Riptide är som en ostoppbar naturkraft, en slags ström som är oförutsägbar, som när ett kollektiv utesluter en enskild individ där allt plötsligt kan tas ifrån individen. I verket finns det samtidigt många vackra moment, som närhet och meningsfullhet. Jag vill spegla något som är värdefullt men samtidigt skört, berättar Hlín Hjálmarsdóttir.

– Världen vi skapat i Riptide är obskyr, vacker, mörk, skör och poetisk. Genomgående är cykler som liv och död, kärlek och sorg, stadier av grönska och förruttnelse. Hur cykler ständigt sitter ihop och livnär sig på varandra, säger Martin Bergström.

Resultatet är en scenkonstupplevelse med starka visuella element av scenografi, kostym, ljus, musik och rörelser:

– Det är väldigt speciellt att skriva musik för dans, att arbeta så intuitivt men samtidigt alltid ta i beaktande att inte berätta för mycket med musiken, berättar Jacob Haage. Och att ha haft föreställningen växande inom oss och nu äntligen kunnat se dansarna framföra den till musiken har känts nästan overkligt vackert, säger Sarah Assbring och Jacob Haage.

På grund av pandemin var det viktigt att ha material färdigt innan repetitionerna med dansarna började:

Jag har jobbat ensam och arbetat fram verket steg för steg för att på så vis ta vara på tiden med dansarna på bästa sätt, berättar Hlín.

Källa: Kungliga Operan
Foto: Kungliga Operan/Thomas Klementsson