Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Nytt initiativ lyfter det bästa inom Sveriges designscen

Mellan den 23 och 29 september anordnas för första gången designveckan “Stockholm Creative Edition” helt dedikerad till svensk design. Med huvudstadens levande siluett som fond öppnas showrooms, studios och pop-up-ytor och utställningar som välkomnar designintresserade. Designveckan blir en årlig mötesplats där det bästa Sverige har att erbjuda inom design visas upp för både allmänheten och arkitekt- och designbranschen. Både branschen och allmänheten har efterfrågat en designvecka under hösten med inspiration inom möbler, belysning, textil, golv, konsthantverk med mera. Initiativ och koncept är utvecklat av designbyrån Atmosfär by Attar.

Initiativtagarna och konceptutvecklarna av Stockholm Creative Edition, Philippe Attar och Ulrika Attar. Foto: Andy Liffner

Stockholm och Sverige har ett rikt och unikt ekosystem av framgångsrika designföretag i olika storlekar och med olika inriktningar. Genom Stockholm Creative Edition ges de möjligheten att skapa utställningar och visa upp sig på ett spännande sätt, där upplevelseaspekten tillåts stå i centrum. Dessutom uppmuntras samarbeten mellan entusiaster och framstående aktörer inom många olika fält – till exempel är gastronomi och mat tydligt kopplat till evenemanget och flera restauranger deltar i en Stockholm Food Tour, som kombinerar hög nivå på mat med exklusiv design i de bästa restaurangmiljöerna som staden kan erbjuda.

– Det är ett nätverksbaserat sätt att arbeta på, med utvalda progressiva aktörer i varje bransch, alla med samma höga ambitionsnivå och målbild att etablera ett koncept som växer sig starkare under kommande år, säger initiativtagarna Ulrika och Philippe Attar.

Designhubb med Sergelstan som utgångspunkt
Stockholm Creative Edition kommer även att ha en egen hubb i centrala Stockholm kring vilken några aktörer kurerar för tillfället unika utställningar, däribland Beckmans College of Design. Parallellt pågår evenemanget i showrooms och studios i Stockholms olika stadsdelar. Förutom utställningar kommer även flera designsamtal och andra inslag att finnas med i programmet. För att göra evenemanget tillgängligt för en bredare publik kommer utställningarna och hubben att ha öppet under hela perioden 23 – 29 september*. Allmänheten är välkommen att besöka alla aktiviteter och showrooms.

– Vi vill bjuda in till en ny mötesplats där kunskap, stolthet och inspiration kring designbranschen kan delas. Arkitekter, formgivare, studenter, inköpare eller designentusiaster, här har vi skapat ett evenemang som vi själva skulle vilja besöka, säger initiativtagarna Ulrika och Philippe Attar.

Efter mer än ett år utan kulturella sammanhang och mötesplatser – till följd av den globala pandemin – och en allmän mättnad på digitala ersättningar handlade en stor del i skapandet av Stockholm Creative Edition om att kunna bjuda till en fysisk mötesplats på ett så säkert sätt som möjligt. Därför har Vasakronan engagerats som partner i projektet, något som möjliggjort att flera av inslagen kommer att hållas i nyrenoverade lokaler i det ombyggda området i centrala Stockholm som nu kallas Sergelstan.

– Vi tror att det finns en längtan efter mer sinnliga sätt att visa design som verkligen lyfter den svenska designen och sätter den i högsätet. Flera av våra deltagare Vi ser särskilt mycket fram emot att använda Stockholm som en fond till utställningarna och skapa detta sammanhang när staden öppnar upp och visar sin mest generösa och välkomnande sida, säger Ulrika och Philippe.

Deltagande företag 2021
Abstracta, Articles, Asplund, Astrid, Atelier Sandemar, Beckmans College of Design, Bolon, Dry Studios, Fogia, Galleri Glas, Gemla, Klong, Lammhults, Massproductions, New Day, Ogeborg, Per Söderberg/No Early Birds, Pholc, Reform Lab, Sweden Green House, Tarkett, Vandra Rugs, Örsjö med flera.

Program och flera deltagare kommer att kommuniceras löpande på designveckans hemsida: www.stockholmcreativeedition.com.

Källa: Stockholm Creative Edition