Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Butikshandeln räknar med revansch – framtidstron lyfter rejält

Minskad smittspridning, färre restriktioner och fler vaccinerade gör att framtidstron i butikshandeln tar ett glädjesprång i juni månads Handelsbarometer. Efter lång tid av coronamörker ser handlarna fram emot en ljusare sommar när många återigen kan besöka butiker.

”Efter en tuff tid är detta givetvis glädjande signaler”, säger Svensk Handels vd Karin Johansson. Foto: Svensk Handel.

Optimismen ökar hos landets butikshandlare. Framtidsindikatorn som sammanfattar hur butikshandlarna ser på försäljning, antal anställda och lönsamhet stiger med 11,5 enheter till rekordnoteringen 111,0, vilket är en bra bit över den neutrala nivån på 100.

– Coronapandemin har gjort att framtidstron bland butikshandlare länge har varit nere i källaren men nu ser vi en rejäl rekyl uppåt. Fler vaccinerade gör att rörligheten i samhället ökar igen och fler besöker våra butiker. Efter en oerhört tuff tid är detta givetvis väldigt glädjande signaler, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Allra störst är uppgången inom dagligvaruhandeln. Trots att många matbutiker gått starkt igenom pandemin finns det även många som drabbats hårt, exempel på detta är specialiserade matbutiker, servicebutiker i citylägen och inte minst affärer som är beroende av gränshandeln.

Framtidstron i e-handeln faller tillbaka

Tillväxten inom e-handelskanalen har slagit alla rekord under pandemin och trots att minskad tro på den framtida försäljningen gör att framtidstron faller tillbaka med 2,2 enheter i juli är optimismen alltjämt hög. Framtidsindikatorn för e-handeln landar på 114,2.

– Efter e-handelns rekordartade tillväxt under pandemin är det naturligt att entusiasmen mattas av något. Tillväxten inom handeln sker framförallt på nätet och för e-handlare som lyckas utmärka sig i den tuffa konkurrensen väntar goda tider, säger Karin Johansson.

Även bland partihandlare minskar framtidstron något, ett tapp med 3,9 enheter gör att index noteras på 104,6. Partihandeln utgör främst handeln från exempelvis grossister och tillverkare ut till butiker, restauranger och offentlig service.

Källa: Svensk Handel