Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Svenska institutet samlar aktörer för att marknadsföra Sverige som handels- och investeringsnation

Svenska institutet har lett arbetet med att ta fram ett nytt, gemensamt material för att myndigheter, ambassader, regioner och intresseorganisationer ska ha verktyg att främja Sverige som handels- och investeringsnation. Idag presenteras resultatet, ett kommunikationskoncept som lyfter svensk innovationskraft – Pioneer the possible.

Sverige är världsledande i den gröna industriomställningen och ligger i topp globalt när det gäller implementeringen av Parisavtalet. Regeringen har också ett uttalat mål att bli det första fossilfria välfärdslandet. 2020 rankades Sverige på plats två över världens mest innovativa länder enligt FN:s Global Innovation Index. Att dessa är några av Sveriges främsta styrkor visar internationella jämförelser. Nu presenterar Svenska institutet ett sätt att kommunicera kring dessa på ett gemensamt och sammanhållet sätt för myndigheter, ambassader, regioner och intresseorganisationer.   

Materialet inom ramen för Pioneer the possible innehåller berättelser, bilder, filmer och sociala mediekampanjer att använda i fysiska och digitala möten. I framtagandet av Pioneer the possible har SI samarbetat nära med bland andra Business Sweden, Tillväxtverket, Vinnova, svenska regioner och intresseorganisationer som Svenskt Näringsliv. Genom att ha en bred samling kring hur Sverige beskrivs som ett land att handla med och investera i kan Sverige stärka sin attraktionskraft och locka fler aktörer hit. 

– Pioneer the possible är ett tydligt sätt att visa vad Sverige har att erbjuda inom innovation och hållbar utveckling. Genom det här konceptet vill vi erbjuda aktörerna som arbetar med handels- och investeringsfrågor att samlas under ett paraply som visar hur starkt Sverige är på det här området, men också för att skapa ytterligare intresse för Sverige, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.   

– Kommunikationen inom området har tidigare byggts på att visa vad Sverige har åstadkommit, nu flyttar vi fokus till att visa vart Sverige är på väg. Det har varit ett givande arbete med att få ihop aktörerna och se vilken vilja det finns att öka synligheten för Sverige i dessa frågor, säger Karin Kärr projektledare vid Svenska institutet.   

Första tillfället då konceptet kommer att användas är vid Business Swedens evenemang Sweden Impact day i Barcelona 30/6.  

Källa: Svenska Institutet