Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Draknästet får en ny säsong

 

Draknästet har väckt ett stort engagemang hos publiken och legat högt på SVT Plays topplista över de mest startade programmen. Nu är det klart att Draknästet får ytterligare en säsong.

– SVT fortsätter satsa stort på program om entreprenörskap, företagande och ekonomi helt enkelt för att det är frågor som publiken är väldigt intresserade av. Ska man vara självkritisk så är det här områden som har varit underbevakade av SVT men det vill vi ändra på nu med program som just bland annat Draknästet, Det svenska spelundret och Ekonomibyrån, säger Eva Beckman, programdirektör SVT.

Redan nu kan man ansöka om att medverka i programmet via den här länken.

Den andra säsongen av Draknästet kommer att sändas hösten 2022.

Eva Beckman om SVT:s satsningar inom entreprenörskap, företagande och ekonomi:

Varför?

Helt enkelt för att det är frågor som publiken är väldigt intresserad av. Och för att det här är områden som, om vi ska vara självkritiska, nog har varit underbevakade av SVT.

När vi relanserade Draknästet i ny kostym visste vi ärligt talat inte hur programmet skulle landa. Men det blev uppenbart att publiken tyckte det var spännande att följa de unga entreprenörernas möten med de tunga drakarna. Det har vi sett på det engagemang som programmet väckt, och på det faktum att det varje vecka legat högt på topplistan av mest startade program på SVT Play. Många har velat följa innovationer som gymnasisterna Clara Lidmans och Liza Erikssons röda mensskyddsautomat, eller motorcykelfantasten Moses Shahrivars nyskapande airbagjeans som utvecklats för att minska skadorna i trafiken.

”Sverige är ett entreprenörsland” säger Jacob De Geer, en av drakarna i serien, och det ser ut att vara mer sant än någonsin. Under förra året slog nyföretagandet rekord i Sverige och i spåren av pandemin kommer ett stort fokus att ligga på företagande och samhällsuppbyggnad. Det har varit intressant att se att just samhällsnyttan har varit ett bärande incitament i många av de nya idéerna i Draknästet. Vi har fått inblick i unga entreprenörers kreativa lösningar på konkreta samhällsproblem, och påfallande ofta har innovationerna haft fokus på hållbarhet.

På SVT Play finns nu en mängd titlar samlade under rubriken ”Tech, entreprenörskap och industri.” Länk till annan webbplats. Allt från Det svenska spelundret, en serie om hur Sverige tog spelvärlden med storm, till Ekonomibyrån som sänds varje vecka och inköpta dokumentärer som Amazons värld och Vem är rädd för Huawei?

Nästa år kommer också serien Vägen till framgång som följer ett par framgångsrika svenska entreprenörer i deras vardag, och en programserie om hur svenskt mode utvecklats sedan Lars Knutsen skapade sina hett eftertraktade Gul&Blåjeans på 70-talet.

Och givetvis vill vi också fortsätta med Draknästet som kommer att sändas under hösten 2022. Idag öppnar vi ansökningen för nästa säsongs entreprenörer. Nu letar vi efter dig med en stark idé och stort personligt driv – välkommen att söka!

Källa: SVT

Bild: Draknästet kommer tillbaka hösten 2022 Foto: Ulrika Malm