Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

– Ett grundläggande problem när det gäller modebranschens miljöpåverkan är den stora mängd kläder som vi köper och att vi använder nyinköpta plagg få gånger. Nu ser vi att modebranschen jobbar aktivt med att locka till merförsäljning på sina webbplatser. Vi måste diskutera och agera på den höga produktionen av kläder och skor för att få en hållbar klädkonsumtion, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

För att locka kunderna att köpa oftare, snabbare och mer kläder och skor online använder de stora modeföretagen i Sverige en rad olika säljknep. Naturskyddsföreningen har tittat närmare på tio av de största modeföretagen, och hittade inte mindre än 28 olika säljtekniker som används flitigt av aktörerna.

Enligt Naturskyddsföreningen kan dessa tekniker ge många ogenomtänkta köp vilket ökar risken för en ohållbar konsumtion av kläder och skor. Knepen handlar om allt från påverkan av influencers, generösa frakt- och returpolicy och pågående kampanjer till personligt anpassade shoppingupplevelser och annonser. Samtidigt är e-handeln öppen dygnet runt, året om och finns bara ett knapptryck bort i mobilen.

En ny Sifo-undersökning visar att nästan en av tre (29 procent) uppger att de köpt nyproducerade kläder eller skor on-line som de i efterhand tyckte var onödiga. Bland de som uppgett att de gjort minst ett onödigt köp var den främsta anledningen att de tagit ett förhastat beslut, vilket nästan hälften svarade (45 procent). Som svar på frågan var den största miljöpåverkan för kläder och skor inom e-handeln finns svarar respondenterna att de tror att det är i produktionen som miljöpåverkan är störst.

Både omsättningen i modebranschen och e-handelns andel har ökat de senaste tio åren. Produktionen av kläder och skor dras med en stor miljöpåverkan, inte minst när det gäller klimatet och mängden naturresurser som tas i anspråk. Samtidigt ökar efterfrågan på hållbarhet bland kunderna, och många modeföretag svarar med att sätta klimatmål, jobba med effektivare transporter och förpackningar och lanserar ”hållbara val” i sina kollektioner.

– Det är bra att miljöanpassa produktionen av kläder och skor, men samtidigt måste den höga konsumtionsnivån av nyproducerade plagg också adresseras. Vår undersökning visar att samtliga undersökta företag jobbar med olika knep för att sälja fler plagg online, vilket förmodligen i stället ökar konsumtionen, säger Karin Lexén.

FAKTA

EXEMPEL PÅ VANLIGA SÄLJTEKNIKER

  • Förslag på liknande produkter, relaterade produkter eller produkter som ”du kanske gillar/behöver”
  • Visning av bästsäljande produkter, ”andra kunder har också köpt/kollat på”
  • Stylingförslag eller köp stilen – möjlighet att köpa alla produkter som modellen bär
  • Visning av tidigare besökta produkter
  • Möjlighet att shoppa plagg som modeföretagens följare har visat upp på Instagram
  • Produktrecensioner
  • Spara favoriter
  • Mängdrabatt, ex ”3 för 2”
  • Pågående rea/outlet
  • Gratis leverans till ombud över viss summa
  • Hemleverans
  • Gratis hemleverans över viss summa
  • Skjut upp din betalning
  • Delbetala
  • Fria returer

Ungdomarna sticker ut en aning i undersökningen. I åldersspannet 18–29 år är det 39 % som anger att det har försökt minska sin konsumtion av miljöskäl. Det är också inom detta åldersspann som flesta, 57 %, anger att de tror att störst miljöpåverkan inom e-handel av nyproducerade kläder och skor kommer från produktionen. Vilket stämmer eftersom 80 % procent av klimatpåverkan av kläder uppkommer i produktionen.

18–29-åringar är också den åldersgrupp som tycker att de har gjort flest köp som i efterhand upplevdes som onödiga. Hela 45 % uppger att de köpt 1–10 eller fler klädesplagg eller skor som var onödiga. Lika många anger att anledningen var förhastade beslut, 40 % anger att orsaken till onödiga köp var att kläderna eller skorna såg snyggare ut på bild än de var i verkligheten, 13 % anger fri frakt över visst belopp, och 17 % anger påverkan av influencer och sociala medier (flersvarsval).

 Källa: Naturskyddsföreningen