Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Black Week drev upp försäljningen mindre än tidigare år

 

Shoppingintensiva ’Black week’ bidrog till att varukonsumtionen ökade rejält förra veckan, enligt Swedbanks statistik över korttransaktioner. Men veckan tycks samtidigt inte ha gett samma skjuts för försäljningen som den gjort tidigare år.

Konsumtionen i Sverige var under förra veckan 11 procent högre än motsvarande vecka 2020. Försäljningen av varor var samtidigt 6 procent högre än motsvarande vecka i fjol och 17 procent högre än veckan innan. Det visar Swedbanks statistik för korttransaktioner fram till och med den 27 november. Statistiken tas fram av Swedbank Makro utifrån korttransaktioner inom Swedbank Pay, som hanterar över hälften av alla korttransaktioner i Sverige.

-Black week, en vecka då många handlare erbjuder rabatter, tycks inte ha lett till en lika stor ökning av försäljningen i år som den har gjort de senaste åren. För hemelektronik noterar vi exempelvis att försäljningen ökade med 128 procent under förra veckan jämfört med veckan innan, vilket är en mindre ökning än under 2020 och 2019, säger Swedbanks prognoschef Andreas Wallström.

När det gäller hemelektronik var det stigande onlineförsäljning som bidrog mest till ökningen. En tredjedel av försäljningen skedde online, vilket är en betydligt högre andel än 2019, medan försäljningen i fysiska hemelektronikbutiker minskade.

Hotell- och restaurangsektorns försäljning var under förra veckan på samma nivå som motsvarande vecka 2019. Totalt sett så försvagas nu konsumtionen i tjänstesektorn igen och låg under förra veckan 13 procent under 2019 års nivå. Jämfört med motsvarande vecka 2020 är dock konsumtionen i tjänstesektorn 66 procent högre.

-Vi ser nu tecken på att tillväxten i tjänstekonsumtionen sjunker något. Pandemin är inte över och när oron kring smittspridning ökar kan det ha en dämpande effekt, säger Andreas Wallström.

Källa: Swedbank

Foto: Donald Trung Quoc Don