Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Yara Birkeland, världens första helelektriska och självgående e-containerfartyg, som drivs uteslutande av ett Leclanché-batterisystem, förbereder sig för kommersiell drift

 

– Drivs av ett avancerat batterisystem med nollutsläpp, (6,7 MWh litiumjonbatteri)

– Leclanché Marine Rack System garanterar säker strömförsörjning till sjöss och batterilivslängd på drygt 10 år.

YVERDON-LES-BAINS, Schweiz och ANDERSON, Ind., 10 december 2021 /PRNewswire/ – Yara Birkeland, världens första autonoma och helelektriska containerfartyg kommer snart att vara i kommersiella drift under en testperiod på två år, innan hon går in i helt autonom drift på en rutt utanför Norges kust. Skeppet drivs helt och hållet av ett Leclanché-litiumjonbatterisystem med hög energi.

Den utsläppsfria och säkra energiförsörjningen tillhandahålls av ett 6,7 MWh batterisystem med integrerad vätskekylning för att säkerställa optimal driftstemperatur. Leclanché Marine Rack System (MRS) säkerställer optimal temperaturkontroll av cellerna och permanent tillförlitlig drift under en livslängd på minst 10 år. Dessutom erbjuder MRS toppmodernt skydd mot överhettning och ett integrerat brandskyddssystem som är särskilt utformat och certifierat för maritima krav.

Yara Birkeland avslutade sin jungfruresa till Oslo i mitten av november och seglade sedan vidare till Porsgrunn, Yara Internationals norska produktionsanläggning, en tillverkare av gödselmedel och ägare till fartyget.

Leclanché levererade ett batterisystem på 6,7 MWh (som representerar samma energimängd som 130 Tesla modell 3 batterier) för energiförsörjningen av det drygt 80 meter långa och 15 meter breda containerfartyget med en dödvikt på 3 120 ton eller 120 standardcontainrar (TEU). Det eldrivna gröna fartyget har en drifthastighet på cirka 6 knop med en maximal hastighet på 13 knop.

”Yara söker ständigt möjligheter att minska sitt klimatavtryck och uppfylla sin huvudvision att på ett ansvarsfullt sätt förse världen med livsmedel. Att starta ett tekniskt utmanande projekt som Yara Birkeland tillsammans med vår teknikpartner Kongsberg Maritime är i sig en liten satsning mitt i den stora utmaning som vi som en av många industriella aktörer nu påbörjar. Ett utsläppsfritt fartyg för att skeppa vår produkt från tillverkningen ut på marknaden visar att det är möjligt att bidra positivt till den nödvändiga förändringen i utsläppen av växthusgaser. En av Yaras grundare i början av 1800-talet hade ett talesätt: ”Om det finns en vilja, så finns det ett sätt”. ”Batteriteknik från Leclanché förser oss med ett batteridrivet fartyg som laddas med el från den gröna vattenkraften. Detta är ett medvetet steg i en grön riktning och en uppmuntran för andra att också investera i framtida teknik”, säger Jon Sletten, projektägare, Yara Birkeland.

Litiumjonbatterisystem – tillverkat i Europa

Batterisystemet i Yara Birkeland har tillverkats i Schweiz och är utrustat med litiumjonceller som tillverkas vid Leclanchés automatiserade produktionsanläggning i Willstätt, Tyskland och batterimoduler som tillverkats i Schweiz. Celler med hög energidensitet som kombineras med en lång livscykel på 8 000 vid 80 % DoD och driftstemperatur mellan -20 och +55 °C utgör kärnan i batterisystemet. Leclanché Marine Rack System består av 20 strängar med 51 moduler med 32 celler vardera, och sammanlagt 32 640 celler. Batterisystemet har inbyggd redundans med åtta separata batterirum: om flera strängar tar slut eller slutar fungera kan fartyget fortsätta sin drift.

När det gäller batterisystem för marina tillämpningar är det oumbärligt att ha ett effektivt skydd mot överhettning. För att förhindra brand ute på havet har Leclanché specialutvecklat det modulära DNV-GL-certifierade MRS-systemet. Varje batteristräng innehåller gas- och rökdetektorer, redundant värmeövervakning och ett kylsystem för att förhindra överhettning och värmeincidenter. Om en värmeincident trots allt skulle inträffa aktiveras brandsläckningssystemet Fifi4Marine: baserat på miljövänligt skum kyler det och släcker snabbt och effektivt.

Nollutsläpp tack vare batteridrift

När testperioden är slutförd kommer Yara Birkeland att navigera helt autonomt och transportera containerprodukter från Yara Internationals produktionsanläggning i Herøya till hamnen i Brevik. Yara International strävar efter en utsläppsfri strategi med helelektrisk drift: fartyget kommer att ersätta drygt 40 000 lastbilsresor per år och minska de medföljande utsläppen av NOx och CO2. Det minskar även buller och luftföroreningar när fartyget är ankrat i hamnen. Batterierna laddas automatiskt med el från förnybara källor.

”Leclanchés Marine Rack System tillhandhåller 30 % högre energidensitet och upp till 230 % längre livslängd jämfört med konkurrerande system – utöver sitt anseende om den säkraste utformningen av batterisystem”, säger Guillaume Clement, VP e-Marine, Leclanché. ”Tack vare Yara har sjöfartsindustrin gått in i en ny era där hållbar sjöfart presenteras som en genomförbar lösning för ett mycket stort antal fartyg och verksamheter.”

Källa: PR Newswire

Foto: PR Newswire