Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

eComExpo – Elbilsmässa för ingenjörer

Under onsdag och torsdag på nya mässan Scandinavian XPO visas en utställning om elbilar och utrustningen kring dem, som laddstationer.

Det här är en mässa enbart för företag så det är väldigt tekniskt jämfört med den kommande elbilsmässan i slutet av april. Det är mycket fokusering på laddstationer och dylikt. Absolut viktiga frågor men privatpersoner som går på mässa skulle nog mest intressera sig för elbilarna som finns på mässan. De var inte så många men de visade en stor spännvidd. Avant visar upp små kompaktlastare för parkskötsel och dylikt. Scania visar upp en enorm långtradare som är helt eldriven. Maxus är en eldriven transportbil. En grupp studenter från Chalmers i Göteborg visar upp en eldriven racerbil. De tävlar med den i en klass som heter Formula Student och tävlar runt om i Europa. Toppfarten är inte så imponerande, 125 kilometer i timmen, men accelerationen är från noll till hundra på under två och en halv sekund.

Långtradaren från Scania har varit ute på marknaden sedan slutet på 2020 och har hittills sålts i cirka 80 exemplar. En långtradare med maxvikt kan köra cirka 17-18 mil på en laddning. Maxfarten är inställd på 89 kilometer i timmen. De har just sålt ett hundra eldrivna sopbilar till Köpenhamn.

Maxus är en eldriven transportbil från Kina som kom till Sverige på hösten 2020 och har hittills sålt i 800 – 900 exemplar, vilket innebär en marknadsandel på cirka 15%. Den körs i Kina av ett företag som från början var brittiskt. Den brittiska bilgruppen LDV, som hade bland annat Leyla och Rover, gick i konkurs för några år sedan och togs över av det kinesiska företaget SAIC.

Företaget Smart City Charger planerar att börja sätta upp små laddstationer med reklam i toppen. Där ska man kunna ladda gratis och låta annonsörerna stå för kostnaden.