Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Testkörning på eCarExpo

Aftonkurirens reporter gjorde ett återbesök på elbilsmässan på Friends Arena och testade ytterligare tre elbilar. Det fanns både besvikelse och glada överraskningar.

De bilarna jag testade var Kia EV6, Xpeng P5 och Nissan Ariya. Förväntningarna på Xpeng-bilen var rejält uppskruvade efter att han sett deras drönarbil, Xpeng 2. Där har de en egen nisch. Av förklarliga skäl så får man, tyvärr, inte prova den flygande bilen. Men den skapar förväntningar på framkantsteknik och en unik upplevelse som inte riktigt uppfylldes av P5:an. Den var absolut inte dålig, den uppfyllde bara inte förväntningarna. Kian som jag provade lite senare kändes bättre att köra, den hade något bättre körkomfort och svarade bättre på gaspedalen. Xpeng startade i Kina för sju år sedan och kom till Sverige för ett år sedan. Jag hörde talas om den här bilen för första gången rätt nyligen och då inte av en bilintresserad person utan av en aktieintresserad. De sa att de sålt 170 000 bilar i Kina. I Sverige har de hittills bara tagit förbokningar. De kunde inte säga hur många. Men 170 000 bilar i ett jätteland som Kina är inte speciellt mycket. Ett annat problem med Xpeng var röstkontrollen av till exempel soltaket och radion. Det var svårt att få den att öppna eller stänga soltaket och när jag satt i bilen och pratade med fotografen och försäljaren råkade jag tydligen ge något kommando till radion för den började spela hårdrock på högsta volym. Som tur var så gick det att sänka volymen manuellt eftersom musiken överröstade varje försök att säga ut att stänga av musiken. Dessutom går det än så länge bara att ge kommandon på engelska.

Foto: Olav Holten / pp-press
Xpeng. Foto: Olav Holten / PP-press

Kia EV6 var däremot en glad överraskning. Den var skön att köra, man satt bra i den, och den svarade bra på gaspedalen. Den är vinnare av Årets Bil 2022 och det anser jag att de är meriterade till. Räckvidden är cirka 50 mil på en full laddning. Det här är deras första helt från grunden dedikerade elbil. Med deras 800-voltsteknik kan man ladda batteriet från 10 till 80 procent på ned till 18 minuter. Priset ligger på från 585 000 kronor.

Slutligen så provade jag en Nissan Ariya. Ariya är deras senaste elbil, den började säljas i Sverige för cirka en vecka  sedan. Men den började säljas i Norge redan i september, som är en större elbilsmarknad än Sverige. Körmässigt ligger den mittemellan Kia och Xpeng. Räckvidden på en full laddning är cirka 50 mil.  Nissans modell Leaf fick ju bra recensioner i DN på söndagen. De skrev att det är en av de mest ekonomiska elbilarna att äga och köra. Så vad ligger en Nissan Ariya på för pris då? Det ligger på mellan 525.200 och 658.200, beroende på vilken variant man vill ha. En sak jag gillar med de flesta elbilar är att när man startar bilen så ställer den automatiskt in förarsätet efter hur lång föraren är.

Foto: Olav Holten / PP-press