Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Tusentals hästkrafter i centrala Stockholm

Det var fest för alla bilälskare när NexusBall på söndagen samlade startfältet för sitt femte lopp. På Norrbro mitt i Stockholm City samlades de 59 ekipagen som skall ta sig ner till Kroatien.  

-Tillsammans med en kompis hade jag deltagit i ett annat rally 2016, då vi körde från England till Spanien. Vi ville då göra något liknande i Sverige, men ville höja kvaliteten på eventet. Så tillsammans startade vi NexusBall rally 2017, berättar grundaren Cliff Bergman. Det finns en grupp människor i Sverige som gillar snygga bilar och sportbilar, så vi marknadsförde oss mot dessa. Det finns inga kriterier på bilarna, men merparten är exklusiva sportbilar. Vi välkomnas i de flesta länder, det är bara Tyskland som klassar oss som illegal streetracing, men i övrigt tas vi emot väl av de lokala myndigheterna. Men detta är inte något race, säger Cliff. Det är ett event, där vi besöker olika städer och har middagar och fester. Våra regler säger också att ekipagen måste hålla sig till gällande hastighetsbegränsningar. Vi delar ut priser i fyra kategorier; “Årets NexusBaller” (till en deltagare som utmärkt sig), “Årets Outfit”, “Årets finaste bil” samt “Årets snabbaste”, men det priset avgörs i en go-carttävling så det handlar inte om att köra fort på allmänna vägar, fortsätter Cliff.  

NexusBall gör i år sin femte start. Starten är alltid i Stockholm och sedan går loppet i ett antal etapper, om 4-6 timmar per dag, vidare ut i Europa. I år kör man första etappen från Stockholm till Karlskrona, varifrån man tar färjan till Gdansk för att fortsätt vidare via Poznan, Prag och Budapest till målet som i år är i Split.  

Cliff Bergman, grundare av NexusBall.
Foto: Thomas Persson

– I samband med avslutningsfesten i Split kommer vi också att offentliggöra vilken rutt vi har för 2023-års NexusBall, avslutar Cliff.  

En som gör sitt första lopp är Håkan Andersson från Helsingborg, som kommer att åka med sin son.
-Det är min bil, men sonen ville åka och jag ställer upp som bisittare när hans kompisar inte hade möjlighet att följa med. Jag har en specialtrimmad Mercedes GLE63, med en V8 på runt 1000 hästkrafter. Detta är ett välorganiserat event, vi måste till exempel ha både brandsläckare, första förband, säkerhetsvästar och alkomätare för se till att det blir ett säkert event också. Det kostar en del (mellan 50 – 60 tusen kronor) men då ingår resor och middagar och vi bor också bra, på 4 och 5 stjärniga hotell, säger Håkan.  

Bilintresserade stockholmare och turister kunde njuta av McLaren, Porsche, Mercedes, Lotus och andra exklusiva ekipage uppställda inför starten. Mullret från V8:or och V10:or sladdrade om de tusentals hästkrafter som laddade inför eventet och resan ut i Europa.  

Foto: Thomas Persson