Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ett andra liv. Batterier från Audi e-tron återanvänds i rickshaws i Indien

Elbilsbatterier har fördelen att de kan återanvändas inom flera områden innan de återvinns. Audi använder bland annat batterier från testbilar i mobila laddstationer. Nu får de ett andra liv även i eldrivna rickshaws i Indien. Initiativtagare är det tysk-indiska startup-företaget Nunam som vill utforska hur moduler från högvoltsbatterier kan återanvändas i en ny funktion. Projektet syftar även till att stärka förvärvsmöjligheterna för kvinnor som får möjlighet att transportera sina varor utan mellanhänder. Det ideella startup-företaget i Berlin och Bangalore finansieras av Audi Environmental Foundation som stöttat Nunam i flera projekt sedan 2019.

I början av 2023 kommer ett pilotprojekt med återanvända batterier rulla ut på vägarna i Indien i form av tre eldrivna rickshaws. Fordonen, som utvecklats tillsammans med ett utbildningsteam inom Audi, kommer att överlämnas till en ideell organisation där framförallt kvinnor kan använda dem för att transportera sina varor till marknaden. De återanvända batterimodulerna är hämtade från en testflotta med Audi e-tron, där de tjänstgjorde i sitt första liv.

– Batterierna är fortfarande extremt kraftfulla, säger Nunams grundare Prodip Chatterjee. När de återanvänds på rätt sätt kan batterierna ha en enorm inverkan och hjälpa människor i utsatta situationer att få en inkomst och till ekonomiskt oberoende – allt på ett hållbart sätt.

Startup-företagets primära mål är att utveckla metoder för att återanvända batterier som energilagringssystem, vilket både förlänger deras liv och använder resurserna mer effektivt.

– Ett bilbatteri är konstruerat för att hålla bilens hela livslängd. Men även efter den första användningen i bilen har de fortfarande mycket effekt, förklarar Chatterjee. För fordon med kortare räckvidd, lägre prestandakrav och lägre totalvikt är de extremt lovande. I vårt 2nd Life-projekt återanvänder vi elbilbatterier i eldrivna fordon, i en lättare form av e-mobilitet. På så sätt försöker vi ta reda på hur mycket effekt batterierna fortsatt kan ge i denna tillämpning.

Återanvändning innan återvinning

– E-rickshaws har en idealisk ekoeffektivitet, säger Chatterjee. Med batteriets höga energidensitet och fordonets jämförelsevis låga vikt behöver inte elmotorn vara speciellt kraftfull, eftersom rickshaw-förare i Indien varken kör fort eller långt. Även om eldrivna rickshaws inte är helt ovanliga på vägarna i Indien idag, körs de ofta på blybatterier som har relativt kort livslängd och sällan återvinns på rätt sätt.

Solenergi som drivmedel

De rickshaw-förare som kör på el laddar dessutom oftast via det offentliga elnätet som har en hög andel kolkraft i Indien. Nunam har därför utvecklat en lösning för att undvika detta. I projektet laddas deras rickshaws med ström från laddningsstationer, där solpanelerna är placerade på taket hos den lokala partnern. Under dagen laddas ett e-tron-batteri med solenergi och fungerar som ett buffertlager. Och på kvällen förs kraften över till fordonen. Det gör att körningen blir i det närmaste koldioxidfri eftersom fordonen kan används hela dagen och laddas med grön el under kvällar och nätter. I Indien, där solen skiner året runt, var det en självklarhet att använda solenergi.

Gör all data tillgänglig på circularbattery.org

Nunam övervakar kontinuerligt prestandan och räckvidden i e-rickshawsen. De sociala entreprenörerna gör dessutom all insamlad data tillgänglig på open-source-plattformen circularbattery.org och uppmuntrar kopiering.

– Initiativ som Nunams behövs för att hitta nya användningsområden för e-avfall. Inte bara i Indien, utan över hela världen. Därför delar Nunam med sig av sin kunskap för att motivera fler initiativ för att utveckla produkter med andrahandskomponenter som kan driva den miljömässiga revolutionen framåt, säger chefen för Audi Environmental Foundation Rüdiger Recknagel.

Dessutom, efter att batteriet för första gången använts i en Audi e-tron och andra gången i en e-rickshaw, har det inte nödvändigtvis nått vägs ände. I ett tredje steg kan resterande effekt användas för stationära tillämpningar som för LED-belysning.

– Vi vill få ut allt möjligt av varje batteri innan det återvinns, säger grundaren Prodip Chatterjee.

Minskat beroende av fossila bränslen

På lång sikt kan e-mobilitet och solenergi bidra till att minska Indiens beroende av fossila bränslen som kol och minska de enorma avgasutsläppen på Indiens vägar samtidigt som det ger en tillförlitlig strömförsörjning.

– På många sätt är detta ett projekt som visar vägen framåt, säger Rüdiger Recknagel, chef för Audis miljöstiftelse.

Förankrar hållbarhet tidigt i utbildningen

Förutom de rickshaws som är avsedda för vägarna i Indien har ett traineeteam hos Audi i Neckarsulm utvecklat ytterligare en rickshaw i samarbete med Nunam. Teamet har fokuserat på räckvidd, laddtid och design med Audi DNA och fått frihet att bidra och pröva sina egna idéer. I projektet har de fått grundläggande kunskaper inom elektromobilitet, resurseffektivitet och laddningsteknik samt megatrender inom hållbarhet, elektromobilitet, internationalisering och socialt ansvar.

Källa: Audi

Foto: Audi