Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Löfbergs växer i Storbritannien

En svensk uppstickare på en stor och viktig marknad. Nu är det klart att Tesco, Storbritanniens största dagligvarukedja, tar in Löfbergs kaffe i sitt sortiment. En affär som stärker det familjeägda kafferosteriets export.

– Storbritannien är en stor och viktig marknad där kaffekonsumtion fortfarande ökar. Därför är den här affären extra viktig för oss och vår fortsatta tillväxt, säger Anders Fredriksson, vd och koncernchef på Löfbergs.

Löfbergs grundades 1906 i Karlstad och är idag ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. 1993 började företaget exportera kaffe, och idag säljs varannan kopp utanför Sverige.

– Exportframgångarna är viktiga för oss, och möjliggör fortsatta investeringar i Karlstad där vi rostar vårt kaffe, säger Anders Fredriksson.

Fakta

  • Britterna konsumerar ca 98 miljoner koppar kaffe om dagen
  • Genomsnittskonsumtionen är ca 1,5 kopp per person och dag, dvs. hälften så mycket som i Sverige
  • Kaffeindustrin bidrar med 9,1 miljarder pund (ca 113 miljarder svenska kronor) till Storbritanniens BNP
  • 80 % av hushållen köper snabbkaffe, särskilt i åldern 65 år och uppåt
  • Försäljningen av malet kaffe ökar kraftigt, inte minst bland 16 till 34-åringar

Källa: British Coffee Association / Löfbergs

Foto: cyclonebill