Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

SJ satsar miljardbelopp på underhåll och nya tåg

Foto: Wikimedia

Med anledning av den artikelserie som gått i Dagens Nyheter är det viktigt för SJ att komma med några klarlägganden.

SJ verkar på kommersiella grunder, vilket kräver god lönsamhet för att kunna klara framtida investeringar och löpande utgifter. Detta är också helt i enlighet med det ägardirektiv som företaget fått och arbetar efter.

Positivt är att människor vill åka tåg i en allt större utsträckning, vilket innebär att befintliga X 2000-tåg också nyttjas och slits mer. Det tillsammans med att tågen är 15- 20 år gamla innebär att de kräver mer underhåll. Vi har alla konstaterat att det på senare tid varit för många fordonsfel som lett till såväl opunktlighet som andra olägenheter för våra resenärer. Det är vi självklart inte nöjda med.

I artikelserien påstås att SJ både halverat investeringarna och dragit ned på underhållet för att öka lönsamheten. Det är inte sant. De senaste tio åren har SJ investerat 3 mdr i nya regionaltåg som trafiksattes 2004. Därtill beställdes 20 nya snabbtåg 2008 för 2 mdr som kommer i trafik under nästa år. De nya tågen blir ett komplement till X 2000 – flottan. Det senaste året har SJ även rustat upp InterCity – tågen för drygt 400 miljoner kronor.

Underhålls- och säkerhetsfrågor är av central betydelse för SJs verksamhet. De senaste fem åren har SJ ökat underhållet med 10% per år från ca 250 mkr till 335 mkr per år vilket motsvarar 1,4 mdr för hela perioden. Samtidigt har SJ därutöver under samma period investerat ca 600 mkr i X 2000-flottan avseende komfort- och teknikförbättringar.

Under hösten planerar SJ att förelägga sin styrelse ett förslag till investeringsbeslut om ytterligare ca 20 nya snabbtåg som till del ska ersätta nuvarande X 2000 fordon . Det är en investering som beräknas uppgå till ca 6 mdr kronor.

SJ uppfyller alla krav som ställs av Transportstyrelsen för att få bedriva kommersiell tågtrafik.

Underhållet av X 2000-tågen genomförs helt i enlighet med de föreskrifter som utarbetats av fordonstillverkaren.

SJ är, som alla andra tågoperatörer, beroende av Trafikverkets leveransförmåga då infrastrukturen är en så integrerad del av SJs produktion att de förutsättningar banan ger, bestämmer också i hög grad SJs möjlighet till framgång vad gäller att köra tåg på tid.

Med de åtgärder vi har genomfört och kommer att genomföra hoppas vi att SJ bättre ska kunna leva upp till de förväntningar som vi själva och våra medarbetare och kunder ställer.

Ulf Adelsohn                                          Jan Forsberg

Styrelseordförande                                  VD