Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Intensivkurs förarbevis för snöskoter

Aftonkurirens externa fotograf vi brukar anlita har gått på kurs för att ta förarbevis för skoter. Det var en givande endags-utbildning med både teori och praktik.

Kursen började 8:00 prick i lite mindre stuga på Öhnvägen 315 i Strömsund där Korskoter.se håller till. De utbildar i förarbevis för snö- & vattenskoter, men idag handlar det alltså om snöskoter.

Allt började med att Anders Hoffman berättade vad som skulle ske mellan 8.00 och 19.00. Efter Anders gått igenom introt så presenterade vi oss i gruppen. Vi var två stycken från Dalarna, en från Borås och två från Stockholm Sen började lektionen. Läraren började berätta om vilka lagar som gäller för skoter. Det var bara sitta ner och suga åt sig allt som sades för på slutet av dagen när man är som tröttast då skulle man göra kunskapsprov. Men det återkommer vi till senare.

Ca kl:10:00 hämtade Anders fika till kursdeltagarna. Vi fikade medan Anders berättade vidare och ställde frågor till oss för att kolla att vi lyssnat för att sedan berätta vidare.

Kl 12:30 var det lunch. Maten var vällagad. Idag bjöds det på köttfärssås med spagetti. Man åt inne i boningshuset. Där bor instruktören Anders Hoffman och examinatorn Maria Halvarsson. Det kändes mysigt att sitta i ett familjekök. Anders åt lunch tillsammans med oss andra runt köksbordet.

Efter lunchen gick vi tillbaka till kursstugan för byta om till värmare klädet. Nu var dags för tre timmars praktisk genomgång på snöskotern. På baksidan av Anders hus, som för övrigt hade en stor tomt, hade Anders kört fram några skotrar för visa oss hur man skulle byta variatorrem. En sådan kan ligga på 1000 – 4000 kr. beroende modell och märke. Och han visade oss delar som oljetråg mm. Det visade han oss inomhus på TVn.

När 30 min hade gått körde vi ca en timme. Vi övade på att backa och köra, vi fick även köra med släde runt utbildningsstugan samt boningshuset. När vi kom till tomtens infart fick den symbolisera en riktig väg och skulle korsas enligt reglerna. Den som satt baktill fick kliva av och gå över medan skoterföraren körde över med skoter och släp. Det var lite fler övningar men det blir för mycket att berätta om här. När Anders sett att vi kunde hantera skotern hjälpligt så åkte vi c:a 500 meter skogsterräng till en myr han arrenderar från markägaren. Där skulle åka vi 40-50 km/t och tvärbromsa. Där var vi ca en timme till en och en halv för sedan åka tillbaka och fortsätta sista delen av teorin.

Innan Anders började den tunga teoridelen så hämtade han in fika till oss alla. När vi hade gått igenom del 2 så frågade han lite vad vi hade gått igenom både i del 1 och 2.

C:a kl 17:45 var det kunskapsprov med Maria Halvarsson. Det gick bra, fick alla rätt, berättade prov-examinatorn med glimten i ögat.

Minusdel av kursen:
– Inget diplom där det stod hur många rätt man fick.  För en som har dyslexi är det särskilt roligt att ha klarat efter att ha gjort på vanligt sätt och inte muntligt kunskapsprov. När jag sa det då skrattade de åt mig. De sa att jag klarade knappt på gränsen. Folk runt om kring mig sa att du ska vara glad att du klarade dig. Det är det viktigaste.

– Papper som kunde anteckna på och kanske papper där står de skyltar och regleringsområden hade varit bra.

Men måste säga att på det stora hela så är förarbevis-utbildningen prisvärd och Anders är kompetent utbildare. Maria sköter om logistik ( fixa fika , laga lunch) och administration (examination, rapportera in till Transportstyrelsen mm.) medans Anders håller i kursen. Jag hade jättekul och lärorik dag. Han berättade att alla klarar av kursen, även fast du inte ens sett skoter i verkligheten. Men jag hade iallafall åkt skoter, kört själv 2012 i organiserad skotersafari. Innan dess hade jag provat att köra lite skoter.  Det var dubbelbandad AKTIV Grizzly De Lux. Den var svår att styra trots att den hade bara en skida fram. Men kan inte mer än  rekommendera denna kurs.

Betyg: