Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Svenska Fotbollförbundet och Svenska Spel vill bryta tabun om mens – utbildar pilotföreningar med Caroline Seger som ambassadör

Förra året initierade Svenska Fotbollförbundet tillsammans med huvudsponsorn Svenska Spel initiativet ”Alla dagar”. Syftet med initiativet är att bryta tabun om mens och få fler tjejer att stanna inom fotbollen i puberteten. Fotbollsföreningar kommer utbildas inom menscykeln och kvinnlig hälsa, och utbildningsinsatsen inleds med fyra pilotföreningar: BK Forward från Örebro, Valinge Derome DFF från Halland, Kroppefjälls IF från Dalsland och Umeå IK från Västerbotten. Dessutom blir Sveriges mest meriterade fotbollsspelare Caroline Seger ambassadör för initiativet.

Enligt en undersökning som Svenska Fotbollförbundet låtit genomföra menar närmare 50 procent av respondenterna, bestående av spelare och tränare, att mens är svårt att prata om. För att lyfta frågan och bryta tabun har Svenska Fotbollförbundet tillsammans med sin partner Svenska Spel tagit fram initiativet Alla dagar, som syftar till att öka kunskapen och förståelsen för menscykeln i relation till fotboll.

Ambassadör för initiativet är Caroline Seger, en av Sveriges mest framgångsrika fotbollsspelare, som kommer dela med sig av egna erfarenheter.

– Mens ska aldrig vara ett hinder för att spela fotboll. Jag vet själv hur jag stått där på planen, obekväm över att ha på mig vita shorts. Eller hur man hoppat över en träning bara för att man har haft mens. Det finns ett enormt behov av att öka kunskapen och medvetenheten om kvinnlig hälsa och hur vi bäst kan anpassa träningar och andra matchförberedande aktiviteter. Därför tycker jag att ”Alla dagar” är ett superviktigt initiativ och något jag verkligen ser fram emot att vara en del utav, säger Caroline Seger.

Utbildning till fyra pilotföreningar
En central del av initiativet är att utbilda fotbollsföreningar om menscykeln och kvinnohälsa samt hur man kan anpassa och optimera träningen oavsett var i cykeln man befinner sig i. Under våren 2023 kommer fyra utvalda pilotföreningarna arbeta nära Svenska Fotbollförbundet och forskningssamordnare för att få insikter om hur träningar bäst anpassas efter spelarnas menscykel. Som en del av initiativet får pilotföreningarna ta del av mens-kit till sina lagväskor och dispensers med mensskydd till sina omklädningsrum. Nästa steg är att utvärdera insatserna som görs under pilotperioden för att sedan rulla ut en nationell utbildning till tränare samt spelare i olika åldrar.

– Vi vill att fotbollen ska vara tillgänglig för alla. Föreningsfotbollen är störst i Sverige och därför måste vi ta vårt ansvar för att öka jämställdheten inom svensk fotboll och se till att fler unga tjejer fortsätter inom fotbollen även när de får mens. Målsättningen är att så många som möjligt ska spela så länge som möjligt, och i en så bra miljö som möjligt. Genom att vägleda föreningarna och ta fram hjälpmedel så hoppas vi tillsammans med Svenska Spel bryta tabun som finns idag, säger Per Widén, Utbildning- och utvecklingschef på Svenska Fotbollförbundet.

– Det pågår många viktiga initiativ inom idrottsrörelsen runt om i Sverige. Men det finns fortfarande arbete kvar att göra när det kommer till jämlika förutsättningar. Att utbilda om menscykeln och bryta tabun kring mens bidrar till vårt mål om att alla ska ha samma förutsättningar att utöva sin idrott. Vi är också övertygade om att så självklara saker som att alla träningsväskor innehåller mensskydd likaväl som plåster och att tjejer slipper träna i vita shorts, kan göra stor skillnad för många, säger Kajsa Nylander, Hållbarhetschef på Svenska Spel.

Om Alla Dagar
”Alla dagar” bottnar i en kartläggning från Svenska Fotbollförbundet om hur menstruationen påverkar fotbollsspelare. Initiativet syftar till att bryta tabun om mens, samt till att tillgängliggöra kunskaper i ämnet genom relevant forskning, så att samtliga distrikt och föreningar i Sverige får verktyg för att anpassa träningsupplägget. I Sverige deltar de fyra pilotföreningarna BK Forward från Örebro, Valinge Derome DFF från Halland, Kroppefjälls IF från Dalsland och Umeå IK från Västerbotten. Projektet är ett samarbete mellan Svenska Fotbollförbundet och huvudsponsorn Svenska Spel.

Om Svenska Spel
Svenska Spel är Sveriges största idrottssponsor och huvudsponsor till Svenska Fotbollförbundet. Samarbetet syftar till att stärka fotbollen från gräsrot till elit och innehåller gemensamma projekt inom jämlikhet, inkludering och mångfald. Svenska Spel investerar varje år cirka 100 miljoner kronor i barn- och ungdomsidrott. Det gör det möjligt för barn och unga att välja bland ett rikt utbud av idrotter och, att fler kan komma i rörelse, må bättre och ha kul med sina kompisar.

Om Svenska Fotbollförbundet
Svenska Fotbollförbundet (SvFF) bildades den 18 december 1904, och är Sveriges största specialidrottsförbund. Fotbollens föreningar har ungefär en miljon medlemmar varav cirka 600 000 är aktiva spelare. SvFF har till uppgift att främja och administrera fotbollen i landet och att företräda den utanför Sverige. SvFFs vision är att fotbollen ska vara tillgänglig för alla överallt och de jobbar aktivt för jämställdhet och för att alla ska kunna spela på lika villkor. Målsättningen är att så många som möjligt ska spela fotboll så länge som möjligt, i en så bra miljö som möjligt.

Källa: Svenska Fotbollförbundet (SvFF)

Bild: Caroline Seger på Myresjöhus Arena, 6 April 2013. Foto: Pechblaende