Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Tuff start på det nya året för dagligvaruhandeln

Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till omkring -10 procent i januari.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,5 procent under januari 2023, jämfört med samma månad 2022. Men ökningen kunde inte kompensera för den ännu högre prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker som under januari steg till 19,6 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex.

– Januari, årets fattigaste månad, blev ännu fattigare i år och det syns också i dagligvaruhandelns försäljning. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen är fortsatt negativ, vilket betyder att volymerna drastiskt fortsätter minska och att konsumenter handlar billigare eller färre varor även under början av 2023, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i januari till 11,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 18,5 procent. Hemleverans minskade med 6,9 procent och upphämtning i butik med 30,2 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i januari till 4,9 procent.

– Försäljningen i butik växte med 11,5 procent i januari och stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln. Större del av konsumtionen fortsätter att skifta till fysisk handel, samtidigt är e-handelsandelen fortsatt stabil kring 5 procent, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten för januari beräknas till 0,5 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 9,1 procent under januari månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -10,5 procent.

 

Källa och bild: Svensk Dagligvaruhandel