Mer än 450 mil väg öppnas för upp till 34,5 meter långa fordon, och ett av stråken är Göteborg-Borås-Stockholm söder om Vättern. Samtidigt öppnas också anslutningsvägar som leder till hamnar och företagsområden, bland annat på Viared, för dessa långa lastbilar.
Längre fordon ger möjlighet till effektivare transporter och minskad klimatpåverkan. Samma mängd gods kan transporteras med hjälp av färre fordon. Enligt Trafikverkets beräkningar skulle utsläppen från den tunga lastbilstrafiken kunna minska med 4-6 procent.
Premiärdagen är idag, 1 december 2023, och för att uppmärksamma och fira denna, arrangerade Borås Stad tillsammans med partners ett välbesökt förmiddagsevent. Ett 70-tal personer fick veta mer om det långvariga arbete som nu till slut har lett fram till att stora delar av Sveriges viktigaste vägar öppnar för längre fordon.
– Det känns mycket bra att vi nu efter 15 års forskning tar det första och viktiga steget i implementeringen av 34,5 metersfordon, främst med tanke på de miljömässiga och ekonomiska vinster som finns, säger Thomas Asp från transportsamverkansplattformen CLOSER/Trafikverket.
– För att kunna nå full nytta krävs dock att fordonen kan komma hela vägen till terminalen och där har kommunerna en viktig roll, fortsätter han, då den biten nästan alltid är på kommunal väg. Det finns även kvarvarande forskningsfrågor, och för att kunna öppna ytterligare vägnät så behövs pilotprojekt där man ser på trafiksäkerhetsfrågor.
Bland vägarna som öppnar idag finns Stockholm-Göteborg-Malmö, liksom Norrlandskusten och Göteborg-Oslo. Alla detaljer går lätt att komma åt i ett särskilt kartlager i webbversionen av Trafikverkets Nationell vägdatabas (NVDB).
Många års utveckling
Lena Larsson, som är projektledare för HCT-projekten på Volvo Technology, berättade om många års tester och provkörningar för att säkra framkomlighet och trafiksäkerhet för långa fordon. Under invigningseventet idag visade hon undanmanövrer och inbromsningar, bland annat filmade på AstaZero, testbanan utanför Borås.
– Vi fick en öppning för längre fordon 2007 tack vare stormen Gudrun, då Sverige stod med en årsproduktion virke som inte kom ut. Vi har arbetat med teknisk provning i 15 år, för att bevisa att detta är säkert. Bland annat har det handlat om vändningar, undanmanövrer och start i backe för ett antal olika fordonskombinationer.
Borås har haft en betydelsefull roll i utvecklingsarbetet. I början av 2020 gick de första bilarna i provdrift i projektet Autofreight mellan Göteborg och Borås. Det handlade om samverkan mellan import- och exportföretag för att nå högre fyllnadsgrad, och därtill med längre fordon för effektivare transporter. Och idag öppnade alltså 450 mil huvudvägnät, därtill anslutningsvägar, både statliga och kommunala, för att nå hamnar, terminaler och industriområden. Totalt rör det sig om cirka 590 mil väg.
– Jag är glad att Borås Stad och alla projektets partners nu har kommit så här långt, att vi kan träffas idag för att lära oss mer om vad längre fordon och öppningen av vägnätet kan betyda – och kanske framför allt fira att vi alla tillsammans har tagit oss i mål på den här etappen, säger Gunilla Hell Bellman, näringslivsutvecklare på Borås Stad.
Eventet för att fira att vägar öppnas för långa fordon avslutades utomhus. Där i den råkalla vinterdagen stod Tekniska nämndens ordförande Håkan Torstensson (C) och tittade på de fyra exempelbilarna. Den nya fordonslängden innebär bland annat att två standardcontainrar på 40 fot vardera kan klara sig med en dragbil.
– Det ska bli intressant att se hur det fungerar nu när det drar igång på allvar, säger Håkan Torstensson.
Projektpartners:
Volvo Truck Technology, Trafikverket, Borås stad, Fristads, Ellos Group, NetonNet, Kerry Logistics, Budbolaget, (GDL)/Dania, Goodyear, VBG, Closer, VTI, Chalmers, Revere, Afry, samt finansiering med stöd av FFI (inom Vinnova).
Källa: Borås Stad
Foto: Borås Stad