Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ökad risk för kraftiga regnskurar – och vattenplaning

Klimatförändringar gör att kraftiga regnskurar blir allt vanligare på sommaren. Därmed ökar även risken för vattenplaning när du kör bil. Att hamna i vattenplaning är obehagligt och även farligt. Du kan inte styra bilen och det gäller att veta hur du ska hantera situationen. Bra sommardäck med ett mönsterdjup på minst fyra millimeter och lägre hastighet minskar risken för vattenplaning.

Vattenplaning är en påtaglig fara på sommaren. När mönstret på däcken inte klarar av att leda bort vatten mellan däcken och vägen så bildas det en vattendyna under däcken. Däcken förlorar sitt väggrepp och du kan inte längre styra bilen. Om vattenplaning överraskar dig är det viktigt att ta det lugnt.

– Släpp gasen och trampa ner kopplingen om bilen har en manuell växellåda och släpp gasen på en automatväxlad bil. Bromsa inte och vrid inte på ratten. När hastigheten minskar kan greppet återkomma väldigt snabbt och därför är det viktigt att hjulen är riktade rakt fram och inte åt sidan, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

Anpassa hastigheten

Många förare litar för mycket på sina bra nya däck och bilens avancerade teknik. Men om hastigheten är för hög kan varken tekniken eller nya däck förhindra att bilen börjar vattenplana.

– Den viktigaste säkerhetsåtgärden som du som förare ska göra är att anpassa hastigheten efter förhållanden. Regnar det mycket så bör hastigheten minskas rejält för att däcken ska hinna leda bort vattenmassorna mellan däcken och vägen. Viktigt är också att hålla ordentligt avstånd till bilen framför, berättar Emil Sundholm.

Däckens mönsterdjup spelar en avgörande roll. Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men risken för vattenplaning ökar betydligt när mönsterdjupet är mindre än 4 millimeter. Alla Nokian Tyres Hakka sommardäck har en körsäkerhetsindikator (DSI) mitt på slitbanan som med tydliga siffror visar hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar. Utöver mönsterdjupet bör du även regelbundet kontrollera lufttrycket. För lågt lufttryck ökar risken för vattenplaning.


Vinterdäck är inte sommardäck

Hårt trafikerade vägar har ofta djupa vägspår som fylls på med vatten när det regnar. Kör inte i spåren där risken för vattenplaning är betydligt större.

Allt fler bilister fortsätter att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Det är inte olagligt, men direkt livsfarligt. Vinterdäck är utvecklade för vinterväglag och inte för varma sommarförhållanden.

− Dubbfria vinterdäck har en mjuk gummiblandning och ett mönster som ger optimalt grepp på vintern. Därför ger de inte lika bra våtgrepp och skydd mot vattenplaning som sommardäck. Den mjuka gummiblandningen gör även att vinterdäck slits fort i sommarvärmen, säger Emil Sundholm.

Vid köp av nya sommardäck hjälper EU:s däckmärkning genom att ge information om hur bra våtgrepp ett däck har. Däckmärkningen informerar om hur bra ett däck uppför sig vid bromsning på våt asfalt.

SÅ HÄR MINSKAR DU RISKEN FÖR VATTENPLANING

  1. Kör med bra däck som har ett mönsterdjup på minst fyra millimeter.
  2. Kolla lufttrycket i däcken.
  3. Sänk hastigheten när det regnar mycket.
  4. Kör inte i de vattenfyllda vägspåren där risken för vattenplaning är som störst.
  5. Om bilen börjar vattenplana så ta det lugnt. Frikoppla och släpp gasen om bilen har manuell växellåda och släpp gasen om den har automatlåda. Bromsa inte och håll hjulen riktade rakt fram.

Källa: Nokian Tyres

Foto: Nokian Tyres