Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Stor skillnad i framtidstro bland unga – socioekonomisk bakgrund avgörande

Två av tre unga i Sverige upplever sina liv som bra men ungdomar med svag socioekonomisk bakgrund har betydligt mindre framtidstro, känner inte att de bidrar till samhället och saknar i många fall stöd från vuxna. Det visar den årliga Förebildseffekten som görs av den ideella organisationen Mentor.

För andra året i rad har den ideella organisationen Mentor frågat ungdomar mellan 13 och 17 år runt om i landet hur de ser på livet, sin framtid och sin potential att utvecklas. Två av tre unga (69 %) upplever att deras liv på det stora hela är mycket bra eller bra men det finns signaler från vissa grupper som oroar och som sticker ut i årets Förebildseffekten.

– Det är glädjande att så många unga upplever att deras liv på det stora hela är mycket bra eller bra och att många känner att de bidar till samhället. Men vi är oroliga över utvecklingen i socioekonomiskt svagare grupper där vi tillsammans behöver hjälpas åt att vända utvecklingen, säger Cecilia Bernard, generalsekreterare för Mentor.

Rapporten visar nämligen att ungdomar med svag socioekonomisk bakgrund i högre grad upplever att deras livskvalitet är lägre jämfört med ungdomar med stark socioekonomisk bakgrund. Medan hela 44 % av ungdomarna med stark socioekonomisk bakgrund säger att deras liv är ”mycket bra”, är samma siffra för unga med svag socioekonomisk bakgrund endast 3 %.

Många ungdomar från svagare ekonomiska förhållanden känner sig också otillräckliga i sitt bidrag till samhället. Hela 70 % av dessa ungdomar upplever att de endast delvis bidrar, och 13% känner att de inte har något alls att bidra med. Det är nästan dubbelt så många som i jämförelse med ungdomar från starkare ekonomiska förhållanden.

– Resultaten från Förebildseffekten understryker vikten av riktade stödinsatser i tidig ålder till de unga som behöver det mest. Alla växer inte upp med samma möjligheter och förutsättningar och många har behov av stöd. Vi på Mentor vill tillsammans med våra engagerade volontärer, skolor, ambassadörer och våra partnerföretag ge ungdomar en tro på framtiden, där drömmar inte bara väcks, utan också blir till verklighet, säger Cecilia Bernard.

Fler insikter ur Förebildseffekten 2024 gällande unga med svag socioekonomisk bakgrund:

  • Bara 20 % upplever att de har att de har stora möjligheter att utvecklas med studier/jobb.
  • Hela 47 % saknar tillgång till kontakter för att komma in på arbetsmarknaden.
  • 20 % saknar en närvarande vuxen att prata med när de har problem.

Om Förebildseffekten 
Mentor Sverige har under våren 2024 genomfört en uppföljande studie bland ungdomar i åldrarna 13–17 år. Studien har genomförts som en digital enkät på totalt 54 skolor runt om i landet. Urvalet baserades på skolor som har samarbete med Mentor och studien kan därför betraktas spegla unga som på något sätt kommit i kontakt med Mentor.

Källa: Mentor

Om Mentor 
Mentor är en ideell organisation som arbetar för att stärka ungdomars självförtroende och framtidstro genom mentorskap och utbildningsinsatser. Vi tror på varje ungs potential och strävar efter att skapa lika möjligheter för alla, oavsett socioekonomisk bakgrund. 

Foto: Leifern