Kan världens mest otursförföljda anka förbättra ungas förståelse för samhällsekonomi? Med klassiska serier av Carl Barks, och en specialutvecklad lärarhandledning, vill Kalle Anka-redaktionen ta ett nytt och innovativt grepp för att öka ekonomikunskapen bland unga. Materialet har utvecklats i samarbete med pedagoger och nationalekonomen Andreas Bergh och är gratis tillgängligt för alla lärare och skolelever.
Ekonomi har blivit ett brännande aktuellt och viktigt ämne i dagens turbulenta värld. Samtidigt visar studier att många unga har dåliga grundkunskaper och inte får tillräckligt bra skolundervisning i ämnet.*
För att motverka denna oroväckande trend har Story House Egmont utvecklat ett nytt läromaterial med en av seriehistoriens mest klassiska figurer i centrum: Kalle Anka.
Serietidningen ”Kalle Anka & C:o – Så Funkar Pengar” innehåller fyra särskilt utvalda serier skapade av den legendariska ankkreatören Carl Barks som kretsar kring pengar och ekonomi. Ett exempel är den klassiska serien ”Pengaregn” där avancerad ekonomisk teori förklaras på ett snillrikt och visuellt sätt. Serien publicerades första gången 1951 och 25 år senare fick amerikanen Milton Friedman Nobelpriset i ekonomi för i princip samma teori.
– Som utgivare av Kalle-serier sedan 1948 sitter vi på en skatt av berättelser som inte bara bjuder på rafflande äventyr och roliga upptåg, utan också förklarar olika ämnen och företeelser på ett pedagogiskt sätt. Genom att tillgängliggöra dessa Barks-klassiker hoppas vi kunna öka ungas nyfikenhet och kunskaper om ekonomi, säger Anna Bergström, projektledare på Story House Egmont.
Hjälp av nationalekonom och pedagoger
Till sin hjälp i urvalet av berättelser och faktagranskningen har redaktionen anlitat nationalekonomen Andreas Bergh, forskare vid Ekonomihögskolan på Lunds universitet och Institutet för Näringslivsforskning (IFN). Andreas har även författat de faktasidor som följer med varje serie i tidningen och som förklarar begrepp som inflation och utbud och efterfrågan.
– För att kunna påverka sin framtid och samhällets utveckling, är det avgörande att unga förstår hur samhällsekonomin fungerar. Genom att lära sig om ekonomi tidigt kan de fatta bättre beslut, både privat och i större sammanhang. Jag är glad att ha bidragit till materialet och hoppas att det skapar både glädje och nytta i klassrummen, säger Andreas Bergh.
Tidningen kompletteras av en specialframtagen lärarhandledning, bestående av sex arbetsmoment med olika övningsuppgifter. Handledningen har utvecklats av Emanuel Gustafsson och Ola Hyltén, lärare i årskurs 4-6 på Slättenskolan i Jönköping. Emanuel och Ola har tidigare använt tecknade serier i klassrummet, bland annat Kalle Anka, och upplevt fördelarna med formatet.
– Tecknade serier har en outnyttjad potential i skolundervisning. Eleverna gillar kombinationen av text och bild, vilket gör läsningen mer tillgänglig och engagerande. Med det nya materialet vill vi ge lärare och elever möjlighet att träna på ekonomiska begrepp, läsa berättelser kopplade till ekonomi, och stimulera till resonemang och reflektioner, säger Emanuel Gustafson och Ola Hyltén.
Lärarhandledningen är anpassad utifrån den senaste läroplanen, LGR 22. I kursplanen för samhällskunskap framgår det att eleverna ska utveckla kunskaper om ekonomiska förhållanden och strukturer i samhället.
Källa: Story House Egmont
Foto: Disney