Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Flygande start för Norrtåg

Botniabanan och E4 vid Ovansjö Foto: Wikimedia

Premiärturerna mellan Örnsköldsvik och Umeå blev fullsattsa när den ordinarie trafiken på Botniabanan inleddes på måndagsmorgonen. Morgontåget från Ö-vik var fullsatt när det rullade in på Umeå Östra strax före klockan 08.00 i morse. – Det är över förväntan och visar att norrlänningarna längtat efter att kunna pendla till arbetet med miljövänliga tåg, säger Michael Almenäs, vd för operatören Botniatåg som kör trafiken på Norrtågs uppdrag.

Redan vid 06.46, när den första turen skulle avgå från Ö-vik, ringlade köerna långa. När tåget stannade i Umeå 13 mil senare var det helt fullsatt, med påstigande från mellanstationerna i Husum, Nordmaling och Hörnefors.

– Det bästa är att cirka 80 procent av resenärerna var arbetspendlare. Det ger oss gott hopp om att kusttrafiken med tåg kommer att bli samma succé som tågpendlingen varit i Mälardalen, säger Michael Almenäs.

Returresan till Örnsköldsvik blev också fullsatt, och tågtrafiken har rullat på tid. Vid premiärturen från Ö-vik var det fyra passagerare som fått nya jobb i Umeå och tog tåget till sin första arbetsdag på det nya arbetet.

– Nu blir det tågpendling för mig varje vardag, säger en av dem innan han skyndar av tåget.

Varje vardag kör Botniatåg fem tur och returresor längs Botniabanan, i oktober utökas det till sju turer. Om ett år utökas trafiken kraftigt både vardag och helg och sträckningen förlängs till Sundsvall.

Botniatåg är SJs och DB Bahns nybildade tågbolag som kör trafiken under produktnamnet Norrtåg på uppdrag av Norrtåg AB. Botniatåg AB ägs till 60 procent av DB och 40 procent av SJ. Bolaget kommer att ha upp till cirka 130 anställda med stationering i Umeå och andra orter i Norrtågsomradet.. Avtalet om uppdragstrafiken på Botniabanan är skrivet på 6 år med en option på 5,5 år.

Källa: Botniatåg.