Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Fotbollsfeber

I den tjocka massan av alla sporter har fotboll alltid regerat och som den härskande sport den är, skapar den trender och mode bland sina fans och i det övriga samhället.

Fotbollen har helt enkelt -IT-faktorn. Sällan ser vi på samma vis anhängare eller ”fans” av någon klubb, land eller någon specifik spelare, som vi ser inom fotbollen. Den utstrålning fotbollsspelare tycks ha är bortom ord. De individuella fotbollsspelarna har i mycket bidragit till att ha skapat en mani kring sporten världen över.

Globalt sett har även reklambranschen fokuserat på dessa ikoniska spelare, vilket bl.a. återspeglas i TV. David Beckham, den allra hetaste fotbollsspelaren, gör sina fans galna med sina ständigt nya utseenden och frisyrer. Tatueringar, egna kollektioner och sponsring, på alla sätt har fotbollen översvämmat marknaden. Från Pepsi till Adidas och Reebok, reklam med de strörsta internationella fotbollsspelarna har varit en stor succé. Den når alltid avsedd publik i tillräcklig omfattning. Under fotbollssäsongen blir fansen helt vilda och handlar ivrigt de lagtröjor, kepsar, väskor och skor som flödar över på marknaden, speciellt i sportaffärer.

Spelarna rankas inte bara i popularitet på planen utan även i cyberspace. Datoranimerade versioner av spelarna finns representerade i flera onlinespel. Vissa spelbolag förlitar sig helt på att skapa succé genom att ta med de fem högst rankade forbollsspelarna i sina årliga releaser av uppdaterade spel. EA Sports FIFA-spel är det allra populäraste. Fotbollen invaderar också mobiltelefonscenen i form av teman, videos, bakgrundsbilder etc. Fotbollsskolor startade av före detta och nuvarande toppfotbollsspelare attraherar många unga, vitala fotbollsaspiranter. David Beckhams egen akademi är ett bra exempel här.

Den senaste tiden har denna sport värvat nya fans i asiatiska länder. Som arrangörer av FIFA 2002 World Cup, är Japan och Sydkorea fotbollens nya drivmotorer i Asien. Effekterna av fotbollens intåg i Asien slutar inte med dessa arrangemang utan vi kan vänta oss en dominoeffekt av de vågor som sporten skapat där. Världen har redan fått hög fotbollsfeber.

Reporter: Manmeet Singh, New Dehli