Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Regeringen presenterar skrivelse om EU:s strategi för Östersjöregionen

Foto: Wikimedia

 

– Östersjöstrategin är en angelägenhet för alla som lever runt Östersjön. Östersjöregionen har goda möjligheter att bli en förebild för hela EU i kampen mot den organiserade brottsligheten, för ett effektivt klimatarbete och stark ekonomisk tillväxt, säger Birgitta Ohlsson som är ansvarig i regeringen för strategin.

EU-kommissionen har identifierat fyra övergripande utmaningar som vägledande för Östersjöstrategin:

  1. att skapa en hållbar miljö,
  2. att öka välståndet,
  3. att öka tillgängligheten och attraktionskraften och
  4. att öka säkerheten och tryggheten i området.

Strategin bygger på grundtanken att inga nya institutioner bildas, att inga nya budgetmedel avsätts och att ingen särskild lagstiftning behövs. Istället ska konkreta resultat uppnås genom fördjupat samarbete inom befintliga institutioner och resurser.

EU-minister Birgitta Ohlsson besökte Finland, Estland, Lettland, Litauen och Polen mellan den 1-5 mars för att studera olika aspekter av strategin.

– Genomförandet av Östersjöstrategin sätter ribban för utformningen av andra regionala strategier i EU som angriper gemensamma utmaningar. Det finns planer på att göra liknande insatser i Donauregionen och runt Medelhavet. Jag vill att Östersjöstrategin blir ett konkret exempel på den kraft som finns i det europeiska samarbetet, säger Birgitta Ohlsson.

– Den mest akuta utmaningen för Östersjöstrategin är havsmiljön. Inom tio år vill jag att havsbottnen ska ha återhämtat sig. I dag är de döda zonerna lika stora som Danmark till ytan. Genom ökat samarbete inom strategin och höga krav på tillämpningen av EU:s regelverk kan Östersjön bli ett frisk hav, säger Birgitta Ohlsson.

Projektexempel inom EU:s strategi för Östersjöregionen

Miljö

COHIBA

Projektet avser 11 farliga ämnen och ska klarlägga de hittills till största del okända utsläppspunkterna och orsaken för dessa, samt utveckla åtgärder mot utsläppen. Projektet är på 4,9 m EUR och är delfinansierat av Östersjöprogrammet. Projektet började 2009 och kommer att avslutas 2012.

BalticDEAL

Projektet syftar att minska övergödningen i lantbruket och därmed minskar övergödning av Östersjön, som leder t.ex. till algblomning. Projektet initierades av fem lantbruksorganisationer (bl.a. LRF) och är ett av strategins flaggskeppsprojekt som finansieras bl.a. av NIB/NEFCO BSAP Trust Fund. En ansökan till Östersjöprogrammet lämnades in 22 mars. Projektet omfattar ett nätverk av 34 associerade partners. Projektet kommer att omfatta 100 gårdar, där varaktig gödning demonstreras och utbildning på området kommer att äga rum.

Välstånd

StarDust

Sverige leder projektet som syftar till att stärka ett gränsöverskridande samarbete mellan starka forsknings- och innovationsmiljöer. En ansökan till Östersjöprogrammet färdigställdes 20 mars. Projektet omfattar 6,5 m Euro över tre år 2011 – 2013, med 34 partners varav 11 nationella, både ministerier och innovationsmyndigheter samt 23 projektpartners, representerande semi-offentliga organisationer i 10 länder. Dessutom tillkommer 35 associerade partners från exempelvis ministerier, organisationer på Island och olika regioner i Sverige, Danmark, Polen och Finland samt industri och klusterorganisationer.

Tillgänglighet och attraktivitet

Regeringen har överlämnat skrivelsen Genomförandet av EU:s strategi för Östersjöregionen, skr. 2009/10:159, till riksdagen. Strategin antogs under svenska ordförandeskapet i höstas. Åtta av nio länder kring Östersjön är medlemmar i EU och över 100 miljoner människor bor i regionen.BALTIC TRANSPORT OUTLOOK

Sverige samordnar framtagandet av en transportstudie. Det är en till sin omfattning unik studie som omfattar alla transportslag och avser såväl gods- som passagerartrafik. Det är ett samarbetsprojekt mellan transportmyndigheterna i Östersjöregionen. Syftet med BTO är dels att beskriva de befintliga transportflöden som används av alla trafikslagen i hela Östersjöregionen, den fysiska statusen av infrastrukturen och de gemensamma flaskhalsarna, och dels att göra en prognos på dessa fram till år 2030.
Studien är tänkt fungerar som underlag för Östersjöländernas framtida samarbete inom transportområdet och skall vara genomfört till hösten 2011.

BEMIP! (Baltic Energy Market Interconnection Plan)

Projektet handlar om att utvidga den nordiska elmarknadsmodellen till de tre baltiska staterna och omfattar bl.a. en elkabel mellan Sverige och Baltikum och distributionsnätverk mellan och inom de baltiska staterna. Andra exempel på att strategin leder till en ny fokusering, och även nya prioriteringar, av redan diskuterade infrastrukturprojekt är t.ex. ”RAIL BALTICA”, en genomgående och snabb järnvägsförbindelse från Estland till Tyskland. Den polska förbindelsen till gränsen till Litauen skall byggas 2011 till 2013.

Säkerhet

BRISK (Sub-regional risk of spill of oil and hazardous substances in the Baltic Sea)

Projektet täcker alla maritima regioner i Östersjön och Kustbevakningen leder det svenska arbetet. Målet med BRISK är att göra en omfattande inventering av riskerna för föroreningar av havsmiljön med olja och kemikalier. Projektet ska också kartlägga om den nuvarande nöd- och beredskapskapaciteten är tillräcklig för att ta hand om mellanstora och större oljeutsläpp. Detta är första gången det görs en större, integrerad riskanalys för hela Östersjön.

Källa: regeringen.se