Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

5 000 apoteksanställda utfrågas om kompetensutveckling

Foto: Wikimedia

Får läkemedelskonsumenterna den bästa möjliga rådgivningen på den nya apoteksmarknaden? Rådgivning med kvalitet förutsätter kompetensutveckling för apotekspersonalen, och för att granska kompetensutvecklingen i apoteksföretagen inleder Farmaciförbundet i dag en omfattande medlemsundersökning.

– Vår utgångspunkt är att alla ska ha rätt att få den medicin man behöver och ha tillgång till opartisk rådgivning av kompetent personal, oavsett var man bor eller storleken på plånbok, säger Carina Jansson, ordförande för Farmaciförbundet.
– Rätten till kompetensutveckling för apotekspersonalen är en fråga om kvalitet och säkerhet för läkemedelskonsumenten. Tyvärr får vi ofta signaler om att det inte finns tid och ges resurser till att kompetensutveckla sig, och detta vill vi syna extra noga framöver, fortsätter hon.

Alla apoteksanställda medlemmar får därför chansen att ge sin bild av hur kompetensutvecklingen fungerar. Undersökningen inleds i samband med att Farmaciförbundet i morgon, den 14 oktober, genomför en nationell kampanj på apotek runt om i landet, Farmaciförbundsdagen. Fackligt förtroendevalda besöker apotek för att föra en dialog med medlemmarna om kompetensutveckling och andra fackliga frågor.

– Under Farmaciförbundsdagen gör vi facket mer synligt och uppmanar till ökad dialog ute på arbetsplatserna. Själv ser jag fram emot att bland annat besöka ett nyöppnat apotek i Insjön, säger Carina Jansson, ordförande för Farmaciförbundet.

Frågan om kompetensutveckling är en av sex punkter för schysta och rättvisa villkor på den nya apoteksmarknaden som Farmaciförbundet arbetar för.

Källa: Farmaciförbundet