Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Sveriges första volontärvecka genomförd av Trygg-Hansa

Foto: Wikimedia

Trygg-Hansa har genomfört Sveriges första volontärvecka för företag mellan den 22 – 26 mars. 500 medarbetare på Trygg-Hansa har frivilligt valt att, på betald arbetstid, arbeta som volontärer för Röda Korset, WWF och Myrorna på sju orter runt om i Sverige. Exempelvis har drygt 1000 företag värvats till den globala ”Earth Hour-kampanjen”.

Det är mycket vanligt att företag har volontärprogram i bland annat USA och i England. Över 90 procent av USA:s 500 största företag har ett program för frivilligarbete för sina anställda. Förutom att det är en attraktiv personalförmån som stärker medarbetarnas engagemang och lojalitet är det en viktig komponent i ett företags ansvarsarbete, ofta kallat Corporate Social Responsibility (CSR). Volontärveckan är ytterligare ett led i Trygg-Hansas arbete med att ta samhällsansvar och initiativet befäster att detta är en trend som nu börjar få fäste i Sverige.

– Vi är väldigt stolta och glada över att tillsammans med Volontärbyrån ha introducerat och genomfört Sveriges första volontärvecka för företag. Alla medarbetare på Trygg-Hansa har rätt till två dagars volontärarbete per år och att nästan var tredje medarbetare på Trygg-Hansa valde att volontera under veckan är helt fantastiskt, säger Johan Eriksson, CSR-ansvarig på Trygg-Hansa.

Under volontärveckan samarbetade Trygg-Hansa med tre frivilligorganisationer med olika inriktning och bred verksamhet; Röda Korset, WWF och Myrorna. De anställda har gjort allt ifrån att introducera nyanlända flyktingar till pulkaåkning och renoverat Röda Korsets olika Kupan-lokaler, till att värva företag till att släcka belysningen under ”Earth Hour” och hjälpa till med sortering, renovering, klädsortering och butiksarbete hos Myrorna.

– Det var fantastiskt att prata med volontärerna under veckan, som alla var så engagerade och som tyckte att det var så roligt att göra något meningsfullt tillsammans. Företag kan lära mycket av frivilligorganisationerna och de bidrar samtidigt med både kompetens och tid till den ideella sektorn. Trygg-Hansa har på ett föredömligt och nyskapande sätt låtit sina anställda bli en aktiv del i företagets samhällsansvarsarbete, säger Amelie Silfverstolpe, ansvarig på Volontärbyrån för att samordna volontärveckan.

Volontärveckan har utförts på sju orter runt om i Sverige; Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Sundsvall, Växjö och Örebro.

Källa: Trygg Hansa