Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Överpriser från biltillverkare motverkar säker placering av barn i bil

Foto:Fredrik Hjerling

En undersökning från Folksam visar att många biltillverkare begär hutlösa priser för att koppla ur krockkudden på bilens främre passagerarsida, om tjänsten alls erbjuds. Bilens passagerarframsäte är den säkraste platsen för att transportera små barn i bil. Där är utrymmet störst och där kan barnet sitta bakåtvänt i bilbarnstol högre upp i åldern.

Folksam har undersökt hur biltillverkarna hanterar frågan i de 146 vanligaste bilmo

dellerna på den svenska marknaden. Maria Krafft, chef för Trafik och Miljö på Folksam ställer sig frågande till resultatet av undersökningen:

– Varför måste till exempel BMW begära mellan 3 000 och 9 000 kronor för att koppla ur en krockkudde när Seat och Volvo kan göra det för cirka 500 kronor? Varför har Volvo nyckelavstängning som tillval i sin vanligaste familjebil V70, enbart då bilen köps i nyskick, men inte begagnad?

En förutsättning för att kunna placera barn i främre passagerarsätet är att krockkudden går att stänga av. Annars svävar de i livsfara även vid små kollisioner.

– Idag äger 70 procent av alla barnfamiljer en bil med passagerarkrockkudde. Ändå saknas möjlighet till urkoppling i 22 procent av bilarna. Många erbjuder visserligen nyckelavstängning, men ofta bara som tillval vid nybilsköp. Viktig säkerhetsutrustning bör vara standard. De flesta barnfamiljer köper bil begagnat och idag går det inte att låta montera in den tekniken i efterhand, säger Maria Krafft.

I bilar från tillverkare som Opel och Mercedes går det överhuvudtaget inte att koppla ur krockkudden. Istället rekommenderar man kunder att alltid sätta barnet i baksätet. Trots att flertalet stora biltillverkare ställde sig bakom gemensamma nationella rekommendationer för barn i bil 2006, för att små barn ska kunna sitta i framsätet.

Folksams undersökning visar att bilindustrin snarast motarbetar barns bilsäkerhet. Detta sker samtidigt som biltillverkarna gärna profilerar sig mot barnfamiljer, som tyvärr ofta är utelämnade åt bilförsäljare. En Folksamstudie** från 2008 visade att tre av fyra bilförsäljare rekommenderar baksätet som den bästa sittplatsen för ett barn.

– Eftersom benutrymmet är sämre i baksätet placeras barn framåtvänt tidigare. Detta trots att forskning visat att framåtvända bilbarnstolar ökar risken med upp till fem gånger för ett litet barn att dödas eller skadas vid en kollision, jämfört med om det sitter bakåtvänt i framsätet, säger Maria Krafft.

Folksam uppmanar bilköpare att ställa kritiska frågor till biltillverkarna och till exempel kräva att nyckelavstängning av passagerarkrockkudden ska vara standard i alla nya bilar.

Folksams undersökning visar att:
– 22 procent av bilarna saknade möjlighet att koppla ur krockkudden.
– 44 procent av bilarna hade nyckelavstängning som tillval eller standard.
– i 34 procent av bilarna gick det att få krockkudden avstängd mot betalning.

Källa: Folksam