Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

”Dödens väg” blir utan pengar

Foto: Fotoakuten

E 14 – den farligaste vägen i Medelpad – blev utan pengar när regeringen presenterade infrastruktursatsningen på 482 miljarder kronor.
Trots att två människor dödades och 38 skadades svårt på E 14 under 2009 finns inga pengar öronmärkta för sträckan.
– Om man ska prioritera någon väg så är det E 14, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

– Sträckan från Jämtlandsgränsen och fram till Matfors är farligast, det blir lite bättre efter Matfors och in till Sundsvall, säger Niklas Stavegård.

Det finns stora regionala skillnader i vilka åtgärder som Vägverket har genomfört.

– Vi vet att ju längre norrut man kommer desto sämre blir säkerheten på vägarna. Det måste vara lika säkert att köra över hela Sverige. Det får inte vara så att vi bara får säkra vägar där det finns en stark opinion för ombyggnad, säger Niklas Stavegård.

– Det är en resurs- och prioriteringsfråga. När vi får bygga om vägar avgör inte vi, det är politiska beslut som styr, säger Lennert Hellsing, informationsansvarig på Vägverket Region Mitt.

Två dödade och 38 svårt skadade blev facit för den aktuella sträckan på E 14 under 2009. Vägen har endast målade mittlinjer. Och hög hastighet.

– En hastighetssänkning hjälper bara kortsiktigt. Det bästa är att bygga om vägen med mitträcken och planskilda korsningar. Det är så många skadade på den här sträckan. Den borde prioriteras, säger Niklas Stavegård.

Att det behövs mitträcken på E 14 håller Vägverket med om.

– Vi delar den uppfattningen, säger Lennart Hellsing.

Källa: Motormännen