Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Göteborgs Stadsteater: Ett starkare spelår än någonsin

Foto: Göteborgs stadsteater

Carin Mannheimer är tillbaka med en nyskriven komedi. Koreografen Gunilla Heilborn gör för första gången en dansföreställning med enbart skådespelare. Oskar Humlebo (Moto Boy) gör teaterdebut i dubbel bemärkelse i Lubiewo – Kärleksön. Tio författare med feministiska röster har gått loss på temat ”crime scenes”. Tribunalenregissören Richard Turpin gör galen salongskomedi. Dessutom två unika samarbetsprojekt – Parapanda Theatre Lab direkt från Tanzania och Moomsteatern direkt från Malmö! Dessa är bara några av godbitarna som vi presenterar säsongen 2011-2012.

– Det här är ett unikt spelår på flera sätt. Det genomsyras av gränsöverskridande genrer, stor mångfald och ännu mera nyskrivet. Vi utmanar oss själva, vår publik och också normen för vad som får lov att ta plats på en teaterscen, säger Anna Takanen.

Stora Scen spelåret 2011/2012

På Stora Scen är hela fyra av fem pjäser nyskrivna. Men vi börjar med en gammal älskad pjäs med två folkkära giganter.

Påklädaren
Premiär i september, Stora Scen
Av Ronald Harwood
Översättning Magnus Lindman
Regi Eva Bergman

Först ut på Stora Scen är Påklädaren i regi av Eva Bergman. För första gången sedan Bo Widebergs film Mannen från Mallorca 1984 arbetar Tomas von Brömssen och Sven Wollter tillsammans igen. Repetitionerna har redan dragit igång och Eva Bergman beskriver med stor entusiasm pjäsens kärna.

Påklädaren är en hyllning till teatern och till de som står på scenen men också de som arbetar bakom. Pjäsen handlar om kärlek, längtan och ensamhet. Om att leva ett helt liv inom teatern och priset man betalar för detta, säger Eva Bergman.

Pjäsen skrevs på 80-talet av Ronald Harwood som själv arbetat som påklädare och byggt sin pjäs på egna minnen och erfarenheter. Hans insiktsfulla och oromantiska porträtt av back-stage-livet på en teater har blivit en mycket hyllad och omtyckt pjäs.

Eva Bergman var åren 1978-2000 konstnärlig ledare på Backa Teater. Hon var senast aktuell på Göteborgs Stadsteater med Don Carlos. För scenografi står Tofte Lamberg senast på Göteborgs Stadsteater då han gjorde scenografi till succéföreställningen Albert Speer.

I rollerna ses Sven Wollter, Tomas von Brömssen, Marie Delleskog, Carina Boberg, Evert Lindkvist, Maya Rung och Sigmund Hovind. Musiken framförs direkt på scen av Bernt Andersson. Bernt som bland annat varit kapellmästare på Kent Andersson revyer på Aftonstjärnan har fått epitet ”Göteborgs meste musiker”.

Uppgifterna
Urpremiär i oktober, Stora Scen
Av Gunilla Heilborn & ensemblen
Regi & koreografi Gunilla Heilborn.

Nu är det upp till bevis för Göteborgs Stadsteaters skådespelare. I en föreställning där rörelsen står i centrum ska ensemblen lösa uppgifter som koreografen Gunilla Heilborn delar ut. ”Dansa så fort du kan i 5 minuter” eller ”spela in ett telefonsamtal till en myndighet” kan vara tänkbara uppgifter. Resultatet ”redovisas” i en föreställning som blandar dans, teater och performance.

– Jag ser mig mer som redigerare av scener än som en regissör som vet allt från början. Jag tror väldigt mycket på slump och infall. Min stil kan nog kallas torr; inga stora utspel, inget drama. Men en hel del humor brukar smyga in. Nu arbetar jag för första gången med skådespelare och jag längtar efter att få se dem dansa, säger regissören och koreografen Gunilla Heilborn.

Föreställningen, som kommer att utvecklas tillsammans med skådespelarna, bygger på en fragmentarisk dramaturgi och lämnar mycket öppet för tolkning.

– Det här är en föreställning för de som brukar bli medsläpade men egentligen inte gillar dans, säger Gunilla Heilborn.

Anna Takanen ser med spänning fram emot denna krock mellan dans och teater i den egna ensemblens gestalter.

– Det kändes helt rätt att bjuda in Gunilla Heilborn att jobba med detta omvända perspektiv. Hon är en koreograf som tidigare har jobbat i gränslandet mellan teater och dans och som skapar föreställningar med ett starkt publikt tilltal. För oss är detta någonting nytt och oprövat men också helt i linje med vår ambition att utmana normen för vad som hör hemma på vår Stora Scen, säger Anna Takanen.

Gunilla Heilborns unika sätt att kombinera text, rörelse, video och bild, alltid kryddat med humor och ironi, har gett henne en plats som en av Sveriges mest intressanta scen- och filmkonstnärer. 2007 belönades hon med Guldbagge för kortfilmen Hur man gör. I Göteborg var hon senast aktuell med succéföreställningen Alaska på Göteborgsoperan.

I rollerna ses Eivin Dahlgren, Henric Holmberg, Carina M Johansson, Mia Höglund-Melin, Gustav Ekman Mellbin, Peter Kevin, Cecilia Larsson, Lisa Lindgren.

I sista minuten
Urpremiär i december, Stora Scen
Av & regi Carin Mannheimer

Efter teaterns största publiksuccé sen mannaminne har Carin Mannheimer på nytt attackerat åldrandet i en alldeles nyskriven komedi som hon själv ska regissera. Möt tre 80-åriga damer som arbetar mot en snäv deadline, nämligen den slutgiltiga. Mycket ska bli gjort innan dess; bo i kollektiv, bli kär och börja ett nytt liv till exempel. Åldringsteater har blivit Carin Mannheimers specialitet men denna gången är de inte fullt så gamla.

– Den här gången har jag backat bandet och nu rör vi oss bland människor som visserligen har några år på nacken men som klarar sig själva och har bettet i behåll. De befinner sig i ett skede i livet där det börjar bli bråttom, säger Carin Mannheimer och tillägger att denna pjäs egentligen ligger henne personligt närmare än Sista dansen.

Anna Takanen är mycket glad över att Carin Mannheimer återvänder till teatern med ännu en nyskriven pjäs.

– Carin Mannheimer är en stark Göteborgsprofil som verkligen har publiken med sig. Jag tycker det är helt otroligt att hon återigen erbjuder oss en pjäs som är så personlig och så mitt i sin egen samtid. Jag blir också väldigt inspirerad av en kvinna i Carins ålder som är så produktiv. Det är bara att bocka och buga, säger Anna Takanen.

Carin Mannheimer fördjupar nu samarbetet med ”sin ensemble”. Flera av skådespelarna från Sista dansen återkommer: Gerd Hegnell, Ann Lundgren, Inger Hayman, Thomas Nystedt och Carina Boberg. Ny i gänget är Stig Engström.

– Det är en lyx att få arbeta med en och samma ensemble i dessa dagar av flyttfåglar som kommer från olika håll och flyger iväg efter fullgjort arbete. Det känns som att vara tillbaka där teatern var på allvar och alla var arbetskamrater och ansvariga. Därför vill jag så ofta som det går arbeta med samma skådespelare, säger Carin Mannheimer.

Bibeln
Urpremiär i februari, Stora Scen
Av Niklas Rådström
Regi Stefan Metz

Vad vi vet är det första gången som någon tar ett helhetsgrepp om den bibliska berättelsen, såväl gamla som nya testamentet. I en helt nyskriven pjäs av Niklas Rådström öppnar vi våren 2012 med Bibeln, i regi av Stefan Metz, senast aktuell med Peer Gynt.

I en helaftonsföreställning på fem timmar deltar vi i skapelsen, färdas på Noaks ark och möter det utvalda folket som papperslösa flyktingar på väg till Kaanans land, pådrivna av en nyckfull Gud. Det blir en stor föreställning både till formen och innehållet, med en större ensemble än vi haft på länge. Många nya ansikten och skådespelare med blandade bakgrunder tar nu plats på scenen. Idén att sätta upp Bibeln kom ursprungligen från regissören själv som ville undersöka Bibeln utifrån perspektivet ”hur vi lever idag”.

– Allt finns ju där, alla myter, lagar, moraliska värderingar och sociala koder som påverkat vår civilisation. Jag tror att alla har ett förhållande till Bibeln och jag ser verkligen fram emot att få dyka ner i detta material som man ju bär med sig i blodet men ofta är omedveten om, säger Stefan Metz.

Författaren och dramatikern Niklas Rådström har skrivit pjäsen.

– Naturligtvis är det en fullständigt omöjlig utmaning att försöka sätta Bibeln på en teaterscen, men just därför också oemotståndligt lockande. Utan erfarenheten att skapa en scenisk version av Dantes gudomliga komedi hade jag nog aldrig vågat anta den, säger Niklas Rådström om uppdraget.

Niklas Rådström har skrivit både diktsamlingar, romaner, essäer, dramatik och filmmanus och hans dramatik har spelats i stora delar av världen. På Göteborgs Stadsteater var han senast aktuell med Dantes gudomliga komedi och De onda.

Regissören Stefan Metz är bosatt i Madrid och har verkat på flera stora teaterscener i Europa. Som skådespelare var han tidigare en av huvudaktörerna i Théâtre de Complicité i London. Teatergruppen, vars kännetecken bland annat är improvisation och att regissören oftast tillhör ensemblen, är en av världens främsta. Stefan regisserade senast Peer Gynt och Trettondagsafton och vi kommer att få se mer av honom då han nyligen skrivit kontrakt med teatern till och med 2015.

För scenografi och kostym står även denna gång Alex Tarraguel Rubio. Han har rosats av kritikerna för sin scenografi till bland annat Peer Gynt, Trettondagsafton och Blackbird. Detta är femte gången han samarbetar med Stefan Metz på Göteborgs Stadsteater.

Rollbesättningen pågår just nu. Från vår egen ensemble medverkar Johan Gry, Henric Holmberg, Carina M Johansson, Gustav Ekman Mellbin, Mattias Nordkvist och Nina Zanjani.

Lubiewo – Kärleksön
Urpremiär i mars, Stora Scen
Av Lucas Svensson efter en roman av Michal Witkowski
Regi Ronnie Hallgren

I en nyskriven pjäs efter Michal Witkowskis roman Lubiewo dyker vi rakt in i en värld av bögar, fjollor och råskinn. Pjäsen utspelar sig i Wroclav i Polen. Det är skitigt och fattigt och vi möter två äldre polska fjollor som fantiserar om ett annat liv. De längtar tillbaka till kommunismen då Röda arméns vackra män fanns i Polen som de kunde erbjuda sina tjänster till. De har gjort förnedringen till sin överlevnad och de föraktar den nya gayvärlden som vuxit fram efter kommunismens fall.

För regi står teaterns VD och teaterchef Ronnie Hallgren.

– Den här pjäsen har ett släktskap med Jean Genets författarskap. Texten berättar historier från mörka platser och avkrokar i samhället. Den är både smutsig och rå men samtidigt poetisk och vacker. Boken som bygger på en mängd intervjuer har en stark verklighetsförankring vilket gör historien särskilt intressant, säger Ronnie Hallgren.

Michal Witkowski gjorde skandalsuccé med romanen Lubiewo i Polen. Den belönades med flera litterära priser och har översatts till 15 språk. På svenska utkom den 2008. Witkowskis senaste roman Margot har precis utkommit på svenska. Dramatikern och teaterns dramaturg, Lucas Svensson, har skrivit pjäsen efter romanen.

– Romanen Lubiewo är en unik skildring av en subkultur i ett post-totalitärt samhälle men handlar också om en stor europeisk samhällsomvandling: murens fall och kommunismens avveckling. Den berättar om både personlig och nationell vilsenhet, säger Lucas Svensson.

Musiken komponeras av Oskar Humlebo (Moto Boy) som även ses i en roll i pjäsen. Han gör därmed teaterdebut i dubbel bemärkelse – som teaterkompositör och skådespelare.

-Innan jag ens började sjunga har jag velat göra musik för det visuella snarare än till artisteri, stycken snarare än låtar, och nu har jag äntligen fått tillfälle att göra det på riktigt. Att jag också ska vara skådespelare på scen blir något helt nytt för mig, jag har hittills bara stått på scen som artist. Det blir mycket inspirerande och utmanande, säger Oskar Humblebo.

Rollbesättningen pågår just nu. Från vår egen ensemble ses Anna Bjelkerud, Eivin Dahlgren, Eric Ericson, Fredrik Evers, Sven-Åke Gustavsson och Johan Karlberg samt Nils Granberg och Christoffer Strandberg från Teaterhögskolan i Helsingfors.

Den väletablerade danska scenografen Bente Lykke Möller gör för första gången scenografi och kostym på Göteborgs Stadsteater. I Göteborg var hon senast aktuell med den kritikerrosade Don Carlos på GöteborgsOperan.

Källa: Göteborgs stadsteater