Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Dramaten& bjuder in till festival med autonoma skådespelare

Dramatens Stora scen Fotograf: Roger Stenberg

Under fem dagar intas Dramaten av ”Felanmäld”, en festival där vi får se 10 slutproduktioner från samarbetet mellan Stockholms dramatiska högskolas magisterprogram Den autonoma skådespelaren och Dramaten&.

Räkna med tio föreställningar där konstnären står i fokus. Utöver föreställningarna ordnas det även samtal med skådespelarna.

Magisterprogrammet Den autonoma skådespelaren är en ettårig utbildning för scenkonstnärer som vill utveckla sig själva som självständigt arbetande konstnärer.

–  Det speciella med de här föreställningarna är att alla som visar verk står helt bakom sina produktioner, från idé till utförande, säger Danjel Andersson som leder utbildningen.

–  Påståendet vi gör är att publiken kommer närmare idén på det här sättet än i vanlig teater, där skådespelarna främst ska leverera en idé som kommer från en regissör eller teaterchef.

Dramaten& Felanmäld

Dramaten

Programmet:

SPLITTER
För mycket vodka. Nya lögner, gamla sanningar. Pistoler. Grav depression. Viljan att ha en älskare för varje veckodag. Ofrivillig otrohet. Omättlig hunger. Kilovis med brevväxling .Omöjliga översättningsutmaningar. Äktenskap i brist på annat. Allmänt missnöje och gnäll. Tristess. Plötsliga utbrott av passion och tuberkulos. Champagne! Diverse fjäderfä, plus en björn. Absurda anteckningar. Vilken saltgurka!

I arbetet med Splitter har The Autonomous Bunch gjort ett försök att driva en kollektiv process som genomsyrats av en ickehierarkisk syn på samarbete och research. En målsättning med arbetet har varit att låta varje ensemblemedlem ha friheten att göra sceniska val och att i stunden kunna bygga och påverka föreställningens dramaturgi. Resultatet är en föreställning som tvingas till förändring och påverkan av varje ny spelplats och publik, som inbjuder till ett aktivt betraktande, lyssnande och ätande. Föreställningen är ej handikappanpassad.

Splitter baseras på Anton Tjechovs samlade verk.

Av och med: Ivar Furre Aam, Linnea Backgård, Hector Eguia, Mariana Suikkanen Gomes, Helga Guren, Mattias Lech, Benjamin Quigley, Ingrid Rusten

I samarbete med Frank Vercruyssen

5 juni kl 19.30 – 22.00, Entréhallen. Baren i Marmorfoajén är öppen fram till 01.00, dj på plats.
Samtal om föreställningen: 4 juni kl 15.00
, Lejonkulans foajé The Autonomous Actor, moderator: Danjel Andersson

Xenoglossi I: en autobiografi
Sprunget ur ett behov att förstå vissa saker, görs ett konkret, ärligt och uppriktigt försök att kommunicera. Ett försök, att i ett rum någonstans, berätta min historia. Xenoglossi är när man plötsligt förstår ett språk som man inte kunde innan.

Föreställningen ges på engelska.
Av och med Mariana Suikkanen Gomes

1 juni kl 19:30, 3 juni kl 18:00, Tornrummet
Samtal om föreställningen: 3 juni kl 19:00, Tornrummet
, moderator Danjel Andersson


“jeg vil at det skal være helt tydelig hva dette handler om.”

En morgon vaknade jag alldeles av mig själv. Här finns en möjlighet, tänkte jag.

Föreställningen ges på norska och svenska.
Av: Helga Guren.

Medverkande: Mattias Lech och Helga Guren.

1 juni kl 18:00, 5 juni kl 17:00, Lejonkulan
Samtal om föreställningen: 1 juni kl 19:00, Lejonkulans foajé
, moderator Danjel Andersson

’Richard’
”Bloody thou art, bloody will be thy end: Shame serves thy life, and doth thy death attend.”
Hur var det nu igen? Vem var det som dödade vem från vilken familj av vilket blod? En föreställning som utforskar Richard III av William Shakespeare.

Föreställningen ges på engelska.
Text: William Shakespeare
Av: Ingrid Rusten
Medverkande: Ivar Furre Aam, Linnea Backgård, Helga Guren och Ingrid Rusten

1 juni kl 21.00, 4 juni kl 16.30, Lejonkulan
Samtal om föreställningen: 4 juni, kl 17.30, Lejonkulas foajé
. Moderator Danjel Andersson


Disquiet
Disquiet är en dagbok skriven av en man som, i sin hjälplöshet, skapar en värld i syfte att upptäcka sin sanna identitet. En gripande mosaik av drömmar, psykologiska anteckningar, fragment av litteraturteori och kritik av verkligheten. Disquiet är en kväll då publiken inbjuds att dela rummet med Bernardo Soares under utarbetandet av hans eget konstverk.

Föreställningen ges på engelska.
Text: Fernando Pessoa
Koncept och performance: Héctor Eguía del Río

31 maj kl 19.00, 21.00, 1 juni kl 19.00, 21.00, 3 juni kl 17.00, 19.00, 21.00, 4 juni kl 17.00, 19.00, 21.00, Entréhallen.
Samtal om föreställningen: 3 juni, kl 18.00, Lejonkulas foajé
. Moderator Danjel Andersson

YERMA, är detta en tragisk dikt med ridå?
Adopterad kärlek, självisk makt, pollinering, kravlös rättighet till viljan, kroppen, försvårad enkelhet, reducering av oväsentligt skit, A→B, bristande kommunikation, identitet, måste klippa gräset.
I samarbete med: Sarah Maya Jackson, Niklas Jarneheim, Conny Vakare
Föreställningen ges på engelska/svenska.

Text: Federico García Lorca
Av: Sherayé Estefandyari
Kostym: Helena Sjöstedt
Medverkande: Sherayé Esfandyari  Gabriela Gutarra Sarah Maya Jackson, Niklas Jarneheim, Jakob Theorell, Svante Törngren, Mårten Pella och Conny Vakare

31 maj kl 20:30 och 4 juni kl 19:30, Lejonkulan
Samtal om föreställningen: 4 juni 20:30, Lejonkulans foajé,
Moderator Danjel Andersson

Realisant mon espoir
Mattias Lech qu’est que c’est. Fånge eller hemlig agent? En fredsälskande student eller mördare? Kameleont eller noshörning? En antik hjälte som strävar efter solen, eller en fantasifigur i en ond saga?
Bernard-Marie Koltés sista pjäs Mattias Lech är ofta omtalad som en av den samtida dramatikens viktigaste pjäser. Sedan Peter Steins legendariska uppsättning 1990 har den spelats över hela världen och får nu sin efterlängtade Sverigepremiär.

Av och med: Mattias Lech
31 maj kl 18:00, 4 juni kl 18:00, Tornrummet
Samtal om föreställningen: 4 juni kl 19:00 Tornrummet
, Moderator: Danjel Andersson

H.K.H Kronprinsessan Victoria Bernadotte
1. I det som i sin samtid klassades som “modern fysik” formulerades och bevisades, i den mån något går att bevisa, en mängd teorier kring simultana, parallella händelseförlopp och deras existens, vilka i sin tur, bland annat, implicerar att varje tänkt tanke har sketteller kommer att ske, eller snarare, att varje tänkt tanke sker nu.
2. Om vi, enligt Freud, lämnar den anala fasen ungefär vid tre års ålder, varför har jag den här fruktansvärda känslan av att vissa släkter håller skiten igång i generation eftergeneration?
3. Är kommunikation något som klargörs?
4. Det kommer att finnas citat, frågor och choklad.

Föreställningen ges på engelska.
Av och med: Benjamin Quigley
31 maj kl 21.00, 3 juni kl 21.00, Tornrummet
Samtal om föreställningen: 3 juni kl 22.00,
Tornrummet, Moderator: Danjel Andersson


… Är en känsla

Genom att stjäla från den postmoderna recirkuleringstraditionen och utnyttja genrer och readymade-material från teaterhistorien undersöker föreställningen begreppen självmedlidande och förskjutning. Ivan Furre sjunger Schuberts Winterreise, placerat i en främmande redan gjord scenografi, på Dramatens stora scen, och publiken bjuds in till att se rummet från en annan synvinkel.

Av och med: Ivan Furre
31 maj kl 22.45, 1 juni kl 22.45, 3 juni kl 22.45, Stora scen
Samtal om föreställningen: 31 maj kl 23.30, Marmorfoajén
, moderator: Danjel Andersson

I rhizom – en levande tavla
I rhizom – en levande tavla är en tredimensionell målning som tar sin utgångspunkt i valmöjligheternas brunn, i inre och yttre hemlöshet och identitet i synergi. Ett landskap av totala abstraktioner, illusioner, vilsenhet och klarsyn.

Av och med: Linnea Backgård
31 maj 18.00, 3 juni kl 19.30, Lejonkulan
Samtal om föreställningen: 31 maj kl 19.00, Lejonkulans foajé, moderator: Danjel Andersson

Källa: Dramaten