Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Volvo Lastvagnar prisas för sitt kvalitetsarbete

 

Foto: Volvo

Genom att involvera fler delar av företaget har Volvo Lastvagnar stärkt sin position inom kvalitet ytterligare. Arbetet som bedrivits i projektet – ”Quality Bridge Plan” – framhålls som ett föredöme för hela Volvo-koncernen och tilldelas priset ”Volvo Group Internal Quality Award”.

Arbetssättet bakom Volvo Lastvagnars ”Quality Bridge Plan” innebär en tvärfunktionell satsning på att lyfta organisationens fokus och engagemang för kvalitet ett steg ytterligare. Istället för att enbart fokusera på kvaliteten hos de producerade lastbilarna, ville Volvo Lastvagnar arbeta än mer strukturerat och målinriktat med hela sin värdekedja. Där till exempel eftermarknaden är minst lika viktig.

-För att kunna behålla och stärka vår ledande position satsade vi på att förstärka kvalitetsarbetet på en bredare front i företaget. För kunderna är den upplevda kvaliteten mycket mer än bara själva produkten, säger Karin Strömberg, Chief Project Manager för Quality Bridge Plan.
 -Allt spelar in, från hur en enskild detalj är konstruerad och monterad till hur man blir mottagen vid sitt servicebesök och hur det besöket hanteras. Det tänkandet ville vi få in i hela organisationen på ett mycket mer konkret och mätbart sätt.

Kunden i fokus
”Quality Bridge Plan” togs fram med denna helhetssyn på kvalitet som grund.  Ett 20-tal delprojekt initierades med kvalitet och kundtillfredsställelse i fokus. Varje delprojekt hade tydliga mål och följdes kontinuerligt upp av den tvärfunktionella styrgruppen.  Siktet var inställt tre år framåt, mot slutet av 2009. Väl där kunde Volvo Lastvagnar konstatera, både genom egna och andras mätningar, att de flesta mål hade nåtts.

-Kvalitet är ett av våra kärnvärden. Nu har vi hittat ett sätt att arbeta som både stärker och säkerställer vår ledande position. Men det betyder inte att vi kan slå oss till ro, snarare att ”Quality Bridge Plan” övergår från att vara ett projekt till något som blir en del av vårt dagliga arbete, säger projektägare Sven Wallström, Director Service & Product Quality.

Projektet ”Quality Bridge Plan” har uppmärksammats inom hela Volvo-koncernen och tilldelades nyligen”Volvo Group Internal Quality Award” för 2010. Priset har som syfte att lyfta kvalitetsfrågorna i koncernen och ta fram goda exempel som kan inspirera andra till bättre kvalitetsarbete.

källa:  volvo på väg