Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Hastighetsefterlevnad utanför tättbebyggt områden

Foto: Wikimedia

Vecka 17  ökar polisen övervakningen av hastigheterna i trafiken. Fokus ligger på vägar med hög olycksbelastning. Samtidigt genomför NTF och dess medlemsorganisationer aktiviteter i ett 100-tal kommuner i  landet  för att kommunicera  med trafikanterna om hur lite tid man vinner på överskrida hastighetsgränserna.

Höga hastigheter den främsta orsaken till att människor dör i trafiken. Vid en hundraprocentig efterlevnad, inom nuvarande hastighetsgränser, beräknas att cirka 125 liv skulle kunna sparas för såväl det statliga som det kommunala vägnätet. Idag överträder cirka 50 procent av trafiken gällande hastighetsgränser.  Miljön blir också en vinnare om hastigheterna sänks. Om alla trafikanter höll hastighetsgränserna skulle koldioxidutsläppen minska med motsvarande utsläpp från 240 000 personbilar.

Polisen ökar under vecka 17 sin övervakning av trafiken, särskilt hastigheterna. Inriktningen kommer i första hand att ligga på statliga vägar som är högt olycksbelastade. Men även rattonykterhet och bältesanvändning kommer att kontrolleras.

NTF kommer under vecka 17 att uppmärksamma trafikanterna på både den ökade risken att dödas och miljökonsekvenserna av att köra för fort och att tidsvinsterna dessutom är försumbara vid hastighetsöverträdelser. Totalt kommer aktiviteter i närmare 100 kommuner att genomföras. Platserna för aktiviteterna är bland annat bilprovningar, bensinstationer, köpcentra, skolor och andra publika platser: Dessutom kommer NTF-förbunden och dess medlemsorganisationer att genomföra en enkätundersökning om hastighetens betydelse för trafiksäkerheten och miljön.

Hastigheten har en avgörande betydelse för konsekvenserna av en olycka. Om medelhastigheten minskar med fem procent minskar antalet olyckor med tio procent, antalet svåra skador med 15 procent och antalet dödsfall med 20 procent.

Källa: Polisen