Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Volkswagen Transportbilar rivstartar 2010

Foto: Wikimedia
Foto: Wikimedia

Global försäljningsökning 13,7 procent under första kvartalet
• Tvåsiffriga ökningar på flera stora Europa-marknader
• Volkswagen Transportbilar marknadsledare i Europa även 2009

Under första kvartalet 2010 ökade Volkswagen Transportbilar försäljningen i Sverige, Europa och i hela världen. Europas ledande tillverkare av lätta transportbilar levererade 88 900 fordon runt hela vår jord, vilket innebär en ökning med 13,7 procent jämfört med samma period under 2009.

– Det är uppenbart att marknaden för transportbilar håller på att återhämta sig efter den kraftiga nedgången under 2009. Våra moderna lätta transportbilar har mycket gott anseende på marknaden och den tillfrisknande marknaden medför ytterligare ökning i efterfrågan. Även 2010 blir ett tufft år, men utvecklingen verkar ge skäl för optimism, konstaterar Harald Schomburg, ledamot i styrelsen för Volkswagen Commercial Vehicles.

I västra Europa ökade försäljningen under första kvartalet med 8,9 procent till 53 600 fordon. Flest transportbilar sålde Volkswagen i Tyskland med 24 150 kundleveranser, vilket trots att det nu inte finns några statliga stödåtgärder bara är 2,9 procent mindre än under samma period 2009. På flera andra stora europeiska marknader, där transportbilsförsäljningen sjönk kraftigt under 2009, noterade VW Transportbilar tvåsiffriga procentuella ökningar: England +52,3, Frankrike +28,7 och Spanien +33,3 procent.

I Sverige är marknadsandelen för Volkswagen Transportbilar sedan flera år bland de högsta i världen. Under 2009 sålde Volkswagen 7800 transportbilar, vilket ger en marknadsandel på 27,8 procent. Under första kvartalet 2010 levererades 2200 bilar, en ökning med 24,7 procent jämfört med förra året, och det ger en marknadsandel på 28,3 procent. Fördelningen mellan de tre modellserierna var Caddy 56,5 procent, Transporter 37,2 och Crafter 6,3 procent.

Den modellserie som globalt såldes bäst var – som vanligt – den klassiska ”Folkabussen”, alltså Transporter, Caravelle, Multivan och California, som totalt i hela världen ökade med 18 procent, från 27 900 under första kvartalet 2009 till 32 950 under samma period 2010.

– Den nya Transporter-generationen är väsentligt snålare, bekvämare och över huvud taget mer kostnadseffektiv och det har resulterat i en mycket positiv försäljningsutveckling, förklarar Harald Schomburg.

Volkswagen Transportbilars starkaste marknad utanför Europa var Brasilen, där försäljningen ökade med 54,9 procent till 20 600 bilar. I Mellersta Östern har försäljningen nästan fördubblats och i Turkiet drygt det: +113,3 procent!

– Ökningen på våra volymmarknader och det positiva orderläget efter det första kvartalet beror på våra moderna och ekonomiska transportbilar men också på våra importörers och återförsäljares konsekventa och ambitiösa arbete. Utvecklingen fram till dags dato gör att vi är övertygade om att vi kommer att fortsätta att vara nummer ett i Europa även under resten av 2010, avrundar Harald Schomburg.

2009 var det tredje året i rad som Volkswagen Transportbilar hade högst marknadsandel i Europa. Med 247 800 sålda lätta transportbilar ökade andelen till 15,9 procent från 15 procent under 2008.

Källa: Volkswagen Transportbilar