Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Blodet, snön och oljan

Foto: Giff/TV2 Norge
Foto: Giff/TV2 Norge
Efter Brottet och Bron är nordisk noir på stadig uppgång även internationellt, festivalens nya sektion för nordiskt tv-drama fångar en dramavåg som är här för att stanna.

I The New Yorkers porträtt av den norske kriminalförfattaren Jo Nesbø skriver de att Norges oljefynd bidrog till det norska kriminaldramats tillblivelse. Oljan skapade nya privilegierade klasser. En som kunde skriva kriminalfiktion. Och en som kunde dräpas av dess samhällskritik.

I den norska superserien Occupied spelar oljan en huvudroll. I ett desperat försök att vända klimatkrisen stänger den norska regeringen ned landets oljeproduktion, vilket provocerar det oljetörstande Ryssland som invaderar landet och tar över deras raffinaderier.

– Invasionen i Occupied är inte en militär ockupation. Tematiken handlar om hur ett modernt samhälle reagerar när det befinner sig i en radikal social förändring. Jag tror inte att alla vill ta till vapen och göra motstånd. Och statistiken visar att de flesta vill hitta en pragmatisk lösning så att de kan fortsätta sina liv. Familj, jobb, social status och ekonomi betyder mer än frihet och traditionella demokratiska värderingar, säger Erik Skjoldbjærg som tillsammans med Jo Nesbø har skapat tv-serien.

Efter Brottet och Brons internationella framgångar har efterfrågan på ”scandi crime” och ”nordic noir” exploderat. När en nordisk kriminalserie görs i dag finns det en internationell publik i åtanke.

– Danskarna har banat väg för skandinavisk tv internationellt. Jag är säker på att Sverige och Norge har lika goda förutsättningar att lyckas där nu när publiken har vant sig vid nordiska produktioner. Eftersom Occupied är samproducerat av fransk, tysk, norsk och svensk tv förde vi en dialog om hur man tänker i olika länder och vad som fungerar. Det hjälpte oss att lyfta blicken.

Skriven av Jeppe Gjervig Gram, manusförfattaren till Borgen, spås Follow the Money bli den nästa stora succén från Danmark. Och isländska Trapped, av Baltasar Kormákur, sålde sina rättigheter till USA innan serien premiärvisades på Torontos filmfestival. Medan Follow the Money är ett kriminaldrama om pengars korrumperade makt är Trapped en mordhistoria som utspelas i en isländsk småstad fångad i en snöstorm.

Just snö har ett tacksamt symbolvärde inom nordisk noir. Några sekunder in i Erik Skjoldbjærgs och Jo Nesbøs Occupied ser vi ett rött blodspår på ett vitt snötäcke. Dygd och dekadens. Estetiken genomsyrar allt. Men det behöver inte vara snö, det kan lika gärna vara stickade tröjor eller eleganta inredningsdetaljer. Medan Jimmy McNulty, snuten i The Wire, bor i en nedgången lägenhet i Baltimore bor Brons Martin Rohde i en arkitektritad villa medvetet inredd med danska designklassiker av Børge Mogensen och Hans J. Wegner.

Kontrasterna mellan eleganta inredningar och makabra utredningar bidrar till en återkommande tematik i dramat: att även det goda samhället kan drabbas av det besinningslösa våldet.

– Historierna bygger på traditionella mekanismer som spänning och igenkänning. Det handlar om hur ondskan tränger in i våra moderna samhällen. Av någon anledning har vi i Skandinavien varit flinkare än många andra på just dessa berättelser, säger Erik Skjoldbjærg.

Källa: Göteborg international filmfestival