Flygbåtarna över Öresund är tillbaka – men den här gången är de elektriska och miljövänliga. Flyg över vattnet på ren el mellan Köpenhamn och Landskrona på 36 minuter istället för 1,5 timme med bussen. Eller Helsingör och Helsingborg på ynka sju minuter. Utan sjösjuka och dessutom till en rekordlåg kostnad. Candela P-12 Shuttle, världens snabbaste elektriska färja, kan förändra båttrafiken mellan Danmark och Sverige. På fredag demonstrerar Candela sin banbrytande bärplansteknik genom att genomföra den första elektriska båtresan mellan Köpenhamn och Malmö – på rekordtid.
Candelas elektriska bärplansfärja P-12 Shuttle flyger över vattnet snabbare, bekvämare och betydligt billigare än konventionella fartyg. Under skrovet på 30-personersfärjan sitter datorstyrda vingar, bärplan, som reducerar energiåtgången med 80% och möjliggör lång räckvidd och hög fart på el – för första gången i världshistorien. Med 30 knops toppfart och en räckvidd på upp till 60 sjömil i 25 knop är P-12 Shuttle världens snabbaste elektriska fartyg, det med längst räckvidd och dessutom det eenergieffektivaste. Tack vare att datorer justerar bärplanen 100 gånger per sekund för att balansera båten slipper passagerarna dessutom sjöfararnas eviga plåga, sjösjuka – även i grov sjö.
Framförallt är Candelas bärplansteknik hållbar: en nyligen genomförd livscykelanalys från Kungliga Tekniska Högskolan KTH i Stockholm visar dessutom att Candela P-12 Shuttle släpper ut hela 97,5 % mindre koldioxid än motsvarande dieselfartyg, en siffra som innefattar tillverkning, användning under 30 år och återvinning.
På fredag kommer Stockholmsföretaget till Köpenhamn med Candela C-8, företagets nya elektriska fritidsbåt, för att visa upp tekniken och slå ett rekord: att för första gången köra mellan Köpenhamn och Malmö i en elektrisk snabb båt.
– De vill visa att vår teknik kan göra sjöburna transporter hållbara och snabbare, och samtidigt skapa direktförbindelser mellan städer och stadsdelar. Tack vare hastigheten och den låga kostnaden kan vi skapa helt nya linjer, som i många fall blir snabbare än bilen, eftersom den snabbaste vägen ofta går över vattnet, säger Erik Eklund, chef för Candelas satsning på kommersiella båtar.
- Som ett exempel skulle en Candela P-12 Shuttle kunna trafikera sträckan Helsingborg Helsingör på sju minuter, en sträcka som idag går på 20 minuter med nuvarande färjor.
- Varför spendera 1,5 timme för att åka från Landskrona till Köpenhamn när du kan flyga över sundet till Nyhavn på 36 minuter?
- Delar av Ventrafiken skulle också med fördel kunna ersättas av Candela P-12. Till exempel turer som inte behöver skeppa bilar samt sommartrafik när många besökare inte behöver åka bil. Överfarten med en P-12 skulle ta 17 minuter istället för 30 idag. Dessutom blir på- och avstigningar mycket smidigare och snabbare, tack vare att P-12 Shuttle vänder på en femöring och stannar mycket snabbt vid bryggan.
- Från Ven skulle man också kunna fortsätta med en direktförbindelse till Helsingborg på 25 minuter.
- Direkt sjötrafik mellan Landskrona och Helsingör på 32 minuter istället för drygt en timme med bil, eller 100 minuter med dagens kollektivtrafik.
Källa: Candela
Bild: Candela P-12 Shuttle. Foto: Candela