Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

E-handelsmarknaden ökade kraftigt 2022 – närmar sig nivån före pandemin

Svenskarnas handel på nätet ökade med hela 17 procent för helåret 2022 och den totala spenderingen var totalt 277 miljarder kronor. Det är en dock bit från rekordet om 310 miljarder före pandemin. Resekategorin fördubblades nästan och produkter fortsätter att minska, enligt Nets nya rapport Svensk E-handel som släpps inom kort.

– Vi har sett stora förändringar i våra mätningar de senaste åren. Det är inte lätt för företagen att anpassa sin verksamhet till den här typen av fluktuation. Näthandeln är nästan tillbaka på nivån före pandemin, drivet av en mycket stark återkomst för resor men den rekordhöga inflationen höjer även omsättningen, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av Nexi.

E-handeln förändrades dramatiskt på grund av pandemin och sjönk då kraftigt för första gången sedan mätningarna startades 2007, samtidigt som allt fler svenskar handlade produkter på nätet. Men efter pandemin under helåret 2021 ökade handeln återigen med tio procent, och för helåret 2022 igen med hela 17 procent – totalt 277 miljarder kronor.

Produkter ännu klart störst – men minskar för andra året i rad
Produktkategorin som är fortsatt överlägset störst minskar dock för andra året i rad, från 143,3 till 133,9 miljarder kronor (-7 procent).

– Under pandemiåret 2020 ökade produktkategorin med hela 30 procent till rekordet om 150 miljarder. Sedan dess har svenskarnas handel av produkter på nätet minskat två år i rad. Dels då konsumenterna återigen handlar i fysiska butiker men även på grund av anpassningarna av sina utgifter på grund av det ekonomiska läget, fortsätter Patrik Müller.

Inom kategorin produkter finns som alltid vinnare och förlorare under 2022. Kläder ökar för andra året i rad, från 20,2 till 23,7 miljarder kronor. Dagligvaror minskar dock rejält, från 28,8 till 21,9 miljarder kronor. Apoteksvaror som är tredje störst och även den underkategori som klart flest svenskar handlar (38 procent) ökar med en miljard till 9,8 miljarder kronor. Hemelektronik backar kraftigt för andra året i rad, från drygt 12 till 7 miljarder kronor.

Resor nästan fördubblas
Resekategorin som gjorde en stark comeback under 2021 med 67 procent – dock från en låg nivå – fördubblades nästan under 2022. Detta är en dramatisk förändring men ändå en bit från nivån före pandemin. Svenskarnas konsumtion inom kategorin ökade från 52,5 till 98,2 miljarder kronor. Under ett normalår före pandemin och innan ökad inflation stod dock denna kategori för omkring hälften av den totala e-handeln, med en spendering om cirka 150 miljarder kronor.

– Att vi reser betydligt mer nu än under pandemin är ingen överraskning. Ett starkt sug efter att resa igen står även mot klimatfokus och tajtare plånböcker, och det blir intressant att se om kategorin fortsätter att öka i år igen, fortsätter Patrik Müller.

Charterresor som ökade med otroliga 391 procent helåret 2021 växer återigen mycket kraftigt med 144 procent till 21,5 miljarder kronor. Flygresor är som före pandemin nu den största underkategorin med 27,7 miljarder kronor – en fördubbling jämfört med 2021. Även hotell ökar kraftigt från 15,9 till 23,7 miljarder kronor. Båtkryssningar som haft det extremt tufft ökar med otroliga 330 procent, till 4,3 miljarder.

Tjänster ökar igen
Tjänstekategorin, där både streamingtjänster och eventbiljetter ingår, noterade ett starkt uppsving under 2021 med hela 23,8 procent. Trenden fortsätter och kategorin ökar från 41,1 till 45 miljarder kronor.

Trots mer aktiviteter utanför hemmet för svenskarna ökar streamingtjänster från 9,1 till 9,9 miljarder kronor. Biljetter till kultur och idrottsevenemang, som noterade den största procentuella förbättringen helåret 2021, fortsätter att öka med en nästan en miljard. Välgörenhet fördubblades från 2,4 till 4,9 miljarder kronor. Spelande på nätet minskar dock från 4,4 till 2,7 miljarder kronor.

– Tjänster ökar igen eftersom det finns ett fortsatt uppdämt behov bland svenskarna att besöka kultur- och idrottsevenemang. Man spelar dock mindre på nätet men gav å andra sidan betydligt mer till välgörenhet, vilket sannolikt avspeglar svenskarnas engagemang för hjälpinsatserna i krigsdrabbade Ukraina, avslutar Patrik Müller.

Nets, som är en del av den europeiska betalkoncernen Nexi Group, mäter varje år hur mycket svenskarna handlar på nätet och det har varit en stark tillväxt med rekord 14 år i rad – undantaget de senaste åren på grund av pandemin. Den första mätningen år 2007 var svenskarnas totala konsumtion på nätet 37 miljarder kronor. 2019 slog marknaden rekord med hissnande 310 miljarder kronor.

Om rapporten och beräkningen
Svensk E-handel är en årlig statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur konsumenterna handlar på nätet i ett antal länder. Den svenska rapporten som lanseras inom kort är baserad på en undersökning av Sifo/Kantar som genomförs löpande veckovis och som bygger på totalt 2 600 intervjuer med svenskar som handlar på nätet.

Beräkningen för marknadens storlek för helåren är baserad på hur mycket de tillfrågade svenskarna uppger att de spenderat på nätet inom olika kategorier. En median används där beloppen sedan extrapoleras för att få fram beräknad total konsumtion på nätet för helåret, inklusive handel i utländska webbutiker. Vid beräkningen av svenskarnas totala konsumtion tas bland annat hänsyn till landets demografi, hur många som har tillgång till internet och som handlar på nätet.

Källa: Nets, en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group.

Foto: Nets