Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

ChildX: Förövare gömmer sig bakom spelavatarer för att grooma barn

Barnrättsorganisationen ChildX som arbetar för att stoppa betalda sexuella övergrepp mot barn kräver nu att det införs en lagstiftning som håller gamingbolagen ansvariga att vidta åtgärder för att trygga plattformarna för barn. Kampanjen sprider samtidigt information till allmänheten och föräldrar, genom att visa hur groomare kan gömma sig bakom spelavatarer.

Förövare finns där barn finns. Idag spelar 9 av 10 barn i åldern 8–19 år olika typer av dataspel online. Bland personer som begår sexualbrott mot barn på nätet uppger 41 % att de har försökt få kontakt med barn via onlinespel

Barnrättsorganisationen ChildX vill nu upplysa om hur barn blir utsatta genom spelplattformar och att mer måste göras för att internet ska bli en tryggare plats för barn. Idag kan förövare i spel enkelt gömma sig bakom en avatar, börja chatta med barn för att sedan flytta över samtalet till krypterade chattar.

– Med hjälp av smicker, mutor, lögner och tjat får förövare barn att skicka bilder och filmer på sig själva. De använder ofta hot och ibland leder det till så allvarliga brott som våldtäkt. Allt detta gömd bakom en avatar. Föräldrar är maktlösa och barnen lämnas försvarslösa. Gamingbolagen måste göra mer för att trygga barnen på sina plattformar och vi har sett att frivilliga åtgärder inte räcker – det krävs lagstiftning, säger Ida Östensson, generalsekreterare på ChildX.

Initiativet sprids genom filmer, bilder och radioinslag där ChildX förutom lagändringen vill upplysa allmänheten och föräldrar om vad som faktiskt kan hända när ens barn är inne i sitt ”trygga rum”.


ChildX fem tips till föräldrar och anhöriga till barn som spelar

1. Prata med ditt barn om det digitala livet
Om du regelbundet frågar ditt barn om upplevelser online skapar du en miljö som gör det lättare att berätta för dig om något har hänt. Fråga hur det har varit online precis som du frågar om hur skolan varit. Fråga till exempel ”Har du eller din kompis någonsin stött på konstiga vuxna på internet?”. Prata också om rättigheter och skyldigheter och gå igenom vad som är okej att göra på nätet.

2. Har du unga barn – hjälp dem att välja användarnamn och profilbild
Var med barnen och välj en profilbild eller användarnamn till spelet eller appen som du som förälder tycker är lämplig och inte avslöjar barnets namn eller adress. Bilden kan till exempel vara barnets favoritartist. Hjälp också ditt barn att skapa starka och bra lösenord.

3. Testa spel och appar själv
Ladda ner och testa spel och sociala medier som barnet använder för att förstå hur de fungerar och hur folk pratar i kommentarsfält eller chattfunktioner. Fundera över hur ditt barn skulle kunna stöta på en förövare, om det finns några funktioner som uppmuntrar kontakt mellan spelare och vilken kultur som finns på plattformen gällande att adda främlingar eller dela användarnamn till andra plattformar.

4. Fråga om ditt barn fått obehagliga filmer eller bilder
Nästan 1 av 8 barn i åldern 12–19 år har fått nakenbilder skickade till sig av någon de inte känner. Fråga om barnet har fått några videor eller bilder som barnet inte mådde bra av. Berätta också att det är olagligt att skicka våldsamt eller sexuellt material till barn, och om det händer går det att polisanmäla.

5. Berätta om grooming
Det kan vara svårt att börja prata om grooming, men det är viktigt. Ställ frågor som: “Hur ofta pratar du med personer på nätet?”, “Har du några kompisar som du träffat online?”, “Har någon fått dig att känna dig konstig eller nervös online?”. Förklara att det finns personer på nätet som vill barn illa, som kan låtsas vara jämnåriga kompisar eller utnyttja barnets nyfikenhet.

Fem fakta om grooming och sexuella övergrepp mot barn i spel

  1. 9 av 10 barn i åldern 8-19 år spelar olika typer av datorspel på uppkopplade enheter.
  2. Bland personer som begår sexualbrott mot barn på nätet uppger 41% att de försökt få kontakt med barn via onlinespel.
  3. Det tar i genomsnitt 45 minuter för förövare att grooma barn i gamingmiljöer, men kan också gå på så kort tid som 19 sekunder.
  4. En av fyra svenska skolelever har innan 15 års ålder blivit kontaktade av en vuxen i sexuellt syfte.
  5. Mellan 2021 och 2022 ökade antalet rapporterade groomingfall online med 82 %.

 

Kampanjen är framtagen tillsammans med Nord DDB.

Källa: ChildX

Foto: AI Image Generator; prompted by Mihaela Kancheva