Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Nyutvecklad bilbarnstol först till 25 kg

BeLogic är den första bilbarnstol som klarat test upp till 25 kg. Foto: VTI.

Idag lanseras den första plustestade bilbarnstolen som möjliggör bakåtvänt åkande upp till 25 kg.  För första gången går det att köpa en stol som går att montera på samtliga platser i bilen och som garanterar låga krafter mot nacke vid en kollision.

– Vi har drivit frågan om säkra bakåtvända system upp till 25 kg under många år, säger NTF:s vd Jan Sandberg. Frågan är fundamental för att vi ska kunna bevara den svenska bilbarnstolskulturen som visat sig vara så lyckosam att vi nästan kan börja prata om ”barn i bil” som ett område där nollvisionen är uppfylld.

Att det nu finns en stol med de här egenskaperna är långt ifrån en självklarhet. Utan plusmärkningen av bilbarnstolar som utvecklats i ett samarbete mellan Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), NTF, Folksam, SIS, Volvo samt företrädare för barnstolstillverkare hade vi med all sannolikhet inte sett de här produkterna på marknaden.

– När vi lanserade Plus Test för drygt ett år sedan visste vi inte om någon tillverkare skulle lyckas bygga en stol som kunde svara upp mot marknadens för närvarande hårdaste krav. Därför är det extra roligt att kunna konstatera att det går att utveckla och bygga säkra stolar om viljan finns. säger Tommy Pettersson, chef för VTI:s krocklaboratorium.

Bilbarnstolar idag kostar mycket pengar om man som förälder vill transportera sina barn så säkert som möjligt enligt gällande rekommendationer. Säkerhetsmässigt är det inte någon skillnad på en plustestad stol som bär märket 18 kg eller 25 kg så länge barnet inte väger över 18 kg.

– Problem uppstår vid cirka 3-4 års ålder när barnet kanske väger 18 kg men åldersmässigt inte bör vändas framåtvänt. Då kan man tvingas köpa ytterligare en bakåtvänd stol för att vara riktigt säker. Om man redan från början köper en stol som tillåter barnet att sitta kvar i samma stol ända tills nacke och muskulatur tillåter framåtvänt åkande slipper man oönskade kostnader längre fram. Vi ser i våra undersökningar att många vänder sina barn redan vid 3 års ålder vilket kan vara direkt livsfarligt för barnen, säger Jan Sandberg.

Bakgrunden till Plus Test är att EU förbjöd det gamla svenska så kallade T-godkännandet, eftersom det bedömdes som konkurrensbegränsande. T-godkännandet testade precis som det frivilliga ”Plus Test” gör idag, stolarna utifrån barnens förmåga att klara våld mot nacken, vid en kollision. I dag får alla bilbarnstolar med E-godkännande säljas i hela EU, inklusive Sverige. Men E-godkännandet mäter inte bilbarnstolens förmåga att hantera våldet mot nacken.

– Detta trots att det i Europa dör två små barn om dagen i bilolyckor, mångdubbelt fler skadas svårt. Den främsta orsaken är skador på nacke och huvud, säger Tommy Pettersson, chef för VTI:s krocklaboratorium.

Källa: NTF