Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

KO sätter stopp för pensionsrådgivares löften

Konsumentombudsmannen har på kort tid förbjudit två PPM-rådgivningsbolag att fortsätta med sin marknadsföring. Bolagen har dragit på sig ett stort antal anmälningar från konsumenter som känt sig lurade av företagens löften.

Bolagen det rör sig om är dels Svensk Fondanalays, dels Talk.too.much AB som verkar under namnet Nordisk Fondanalys. Båda bolagen har en liknande affärsidé: att erbjuda rådgivning till konsumenter om vilka fonder de bör välja till sin premiepension. Marknadsföringen av rådgivningstjänsten har skett genom gatuförsäljning på allmänna platser och i butiker.

Men många konsumenter har känt sig lurade. I anmälningarna till Konsumentverket säger de flesta samma sak. De har blivit lovade av företagets säljare att få information om tjänsten via e-post. Inget annat. De har också blivit lovade att ett bindande avtal uppstår först om man aktivt väljer att klicka på en länk i e-postmeddelandet.

Konsumenten har därefter förmåtts att skriva under ett papper – ett papper som det kommit att visa sig istället är ett bindande avtal på 24 månader för 1 295 kronor.

KO har därför utfärdat förbudsförelägganden mot båda bolagen. Respektive förbudsföreläggande är förenat med ett vite på 600 000 kronor. Bolagen har godkänt förbudsföreläggandena.

Källa: Konsumentverket