Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Lyrik på buss 73: Succéförfattare samarbetar med Vattenfall kring en renare och tystare stadsmiljö

Vattenfall står för infrastrukturen till Stockholms första laddhybridbuss, som ska trafikera linje 73 mellan Ropsten och Karolinska sjukhuset. Eldrivna fordon har förutom en ren miljö en annan viktig fördel: kraftigt reducerad ljudnivå. Det vill Vattenfall visa på med initiativet ”Lyrik på buss 73”.

De kända författarna Sigge Eklund, Viveca Lärn, Daniel Boyacioglu, Björn Ranelid, Sandra Beijer och Mian Lodalen läser högt ur noveller specialskrivna för sammanhanget, något som vore svårare på en bränsledriven buss, vars ljudvolym är alltför hög.

Vattenfall har tillsammans med SL, Volvo och Keolis etablerat linje 73 som ett led i att skapa energismarta lösningar för ett hållbart samhälle. Det är den första linje där elhybridbussen nästan hela vägen går på el, genom att snabbladdningsstationer med hög effekt finns utplacerade vid busslinjens ändstationer: Ropsten och Karolinska. Stationen i Ropsten är redan på plats och efter sommaren förväntas stationen vid Karolinska vara igång. Införandet av eldrivna bussar blir ett nytt steg för en tyst och ren miljö i Stockholm. Initiativet ingår i ZeEUS-projektet med stöd från EU.*

– Vårt långsiktiga mål är att städer ska bli avgas- och bullerfria. Därför satsar vi på att elektrifiera vägtransporter genom att erbjuda smarta laddlösningar. På så sätt får vi tystare miljöer som människor lättare kan trivas i, säger Mattias Tingvall, chef Affärsutveckling på Vattenfall.

“Med samlad kraft” är Vattenfalls nya paroll som handlar om att ta många små och stora initiativ för ett hållbart samhälle – och samtidigt inspirera andra att göra detsamma.

Det har inte varit svårt att få med några av Sveriges främsta författare på initiativet. En tanke med kampanjen ”Lyrik på buss 73” har från Vattenfalls sida varit att få ut författarna mitt i vardagen – en idé som Björn Ranelid, Sigge Eklund, Mian Lodalen och deras kollegor genast gick igång på. – Skälet till att jag velat vara med på detta är just den här prylen som färdas mot framtiden, säger Björn Ranelid.

– Jag har åkt otroligt mycket buss i mitt liv. Jag har också skrivit mycket på bussar. Det har hänt att jag gått på bussar bara för att åka runt och skriva. Jag skulle säga att 70 procent av min första roman är skriven på bussar, säger Sigge Eklund.

– När jag började skriva insåg jag att jag ville fokusera på ljuden i staden. Inte bara bruset, skrålen och dånen och det som är enerverande och stressande, utan också de där ljuden som vi kan höra om vi lyssnar riktigt noga, säger Mian Lodalen.

Källa: Vattenfall .