Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Det våras för elkunderna med nya allmänna avtalsvillkor för elhandel och elnät

Foto: Konsumentverket

Nu stärks konsumentskyddet på elmarknaden. Från och med i vår gäller en ny överenskommelse mellan Konsumentverket och Svensk Energi som innehåller flera goda nyheter.

Den nya branschöverenskommelsen är en revidering av den gamla överenskommelsen från 2009. En uppdatering var nödvändig på grund av lagändringar, men samtidigt har även en del andra ändringar gjorts som innebär förbättringar ur ett konsumenträttsligt perspektiv. Förändringarna gäller för både elhandels- och elnätsföretag.

En av de viktigaste förändringarna är att man som konsument inte kan efterdebiteras med mer än ett år tillbaka. Det vill säga, elhandels- och elnätsföretagen kan inte längre komma och kräva in fakturor som är äldre än 12 månader – i de fall misstaget beror på företaget. Dessutom ska konsumenten per automatik få en prisreduktion på 15 procent om preliminärfakturering skett längre tid än åtta månader. Tidigare har konsumenten varit tvungen att kräva detta för att få rätt till prisavdrag.

Vidare har betalningsfristen utökats från 15 dagar till 20 dagar och betalning ska ske efter den 28:e i månaden, inte efter den 25:e som det tidigare varit.

Nytt i de allmänna bestämmelserna är också att all gatuförsäljning av el ska omfattas av ångerrätt.

Nästa steg är att ta fram en ny branschöverenskommelse för gas och fjärrvärme. Där har förhandlingar redan inletts. En ambition är att villkoren för de olika energislagen ska vara så enhetliga som möjligt.

Källa: Konsumentverket