Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Filmfestivalen: Drama-thriller om mörkret inom oss

Maul och Pascal. Foto: Stockholms filmfestival

Beast är en film som handlar om vårt inre mörker och vad som kan få det att ta över.

På fredagskvällen visades filmen ”Beast” på Grand. Vem som är beast/odjur blir genom filmen alltmer tvetydigt. Filmens huvudperson är Maul som är en ung kvinna någonstans mellan 20 och 25 år gammal som bor med sin dominanta mamma in en liten by på Jersey. Hennes dominans är uppenbart det som hållit hennes mörka sida i schack. Men genom hårt tryck har det också ökat, vilket vi plötsligt och brutalt blir varse. Hon blev mobbad i skolan och vi får plötsligt veta att hon nästan dödade en flicka i skolan som mobbade henne. Efter det blev hon relegerad och blev undervisad hemma av sin mamma som försökte ”slå det onda ur henne”, vilket knappast gjorde saken bättre.

Samtidigt som en flickmördare jagas på ön lär Maul känna den mystiska Pascal. De träffas genom att han räddar henne från en potentiell våldtäkt. Han jagar iväg angriparen genom att rikta ett gevär emot honom. Hon blir kär i honom men han uppskattas knappast av hennes mamma. Frågan är om någon pojkvän skulle uppskattas av mamman som tycker att hon ska hålla sig hemma och se till sin sjuka pappa och brorsdottern. Pascal påminner om Heathcliff från ”Svindlande höjder”, den vilda starka mannen som ”rövar bort” dottern och ses på med oblida ögon av hennes familj. Men Pascal är inte svartmuskig. Det skulle vara för klichéartat. Men det är oklart hur han försörjer sig, förutom att tjuvjaga.

Förhållandet med Pascal ger henne styrka att göra sig fri från sin tyranniska mamma. Det slutliga uppbrottet kommer snabbt och brutalt under en släktmiddag på en golfklubb. Hon förolämpar sin mamma på ett väldigt snyggt sätt som gör henne ursinnig. Efter det flyttar hon in hos Pascal samtidigt som misstankarna mot honom för mordet stärks. Eftersom hon är allierad med honom spiller även misstankarna över på henne vilket gör henne till en paria i byn.

Men frigörelsen från mamman och sin familj innebär en social utstötning även för att hennes familj är en av de mer välbärgade och ett socialt nav. Hennes utsatthet och de allt starkare misstankarna mot Pascal gör att hon går allt djupare in i sitt mörker. I slutscenen påminner hon om ett vilt djur eller en varulv.

Regissören till den här filmen är Michael Pearce, född 1981 i Jersey, UK. Han har tidigare fått pris för bästa kortfilm. Men det här är hans första långfilm. Fenomenal debut!

Betyg: