Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Skandinavienpremiär för återupptäckt opera av Nadia Boulanger

La ville morte. Läskigt dockhuvud. Foto: Lisa Love Bäckman
La ville morte. Foto: Lisa Love Bäckman

Nadia Boulanger var pedagog åt många av 1900-talets mest berömda tonsättare. Den 8 mars, på Internationella kvinnodagen, framförs hennes enda opera La ville morte – för andra gången någonsin. ”Ett mästerligt verk, en skatt som vi fått förmånen att upptäcka”, enligt Rut Pergament, instuderare på GöteborgsOperan. 

Den franska tonsättaren och kompositionsläraren Nadia Boulanger är en nyckelperson i 1900-talets musikhistoria. Bland hennes elever fanns Igor Stravinskij, Benjamin Britten, Francis Poulenc, Aaron Copeland, Quincy Jones, Daniel Barenboim, Astor Piazzolla och Philip Glass.

1909 komponerade hon sin enda opera, La ville morte (“Den döda staden”, ej att förväxla med Korngolds opera Die tote Stadt). Men efter att första världskriget stoppat den planerade premiären på Operan i Paris 1914, och partituret brunnit upp (!) blev operan liggande i nästan hundra år. Efter uruppförandet i Italien 2005 blir GöteborgsOperans konsertversion den 8 mars 2020 det andra framförandet någonsin.

Nadia Boulanger skrev La ville morte tillsammans med pianisten Raul Pugno och dramatikern Gabriele d’Annunzio, baserad på dennes pjäs med samma namn. Musiken är impressionistisk med en färgrik orkesterpalett och starka stämningar som påminner om Debussy och Ravel. Dirigent på GöteborgsOperan är den internationellt verksamma Anna-Maria Helsing från Finland.

Solisterna Katarina Karnéus, Matilda Paulsson, Markus Pettersson, Anton Ljungqvist och Natallia Salavei förmedlar verkets tragiska berättelse – präglad av symbolism, dekadens och en svaghet för antiken. Bland ruinerna av Agamemnons palats i grekiska Mykene, söker arkeologer efter kungagraven. En av dem, Léonard är på plats med sin syster Hebé, sin gode vän Alexandre och dennes blinda fru, Anne, när en komplicerad händelsekedja av besatthet, förbjudna lustar och irrationalism inleds.

Rut Pergament, instuderare på GöteborgsOperan, har arbetat med att väcka verket till liv, utifrån ett klaverutdrag som klarat sig genom tiden:

”Franskt, kromatiskt, ibland kärvt, ibland passionerat, alltid vackert, genomtänkt. Ett mästerligt verk, en skatt som vi fått förmånen att upptäcka. Nästan som man vill ropa ’Guld, guld’ som operans Léonard, arkeologen, vid upptäckten av guldföremålen vid utgrävningarna i Mykenes antika grottor.” … ”Det har varit värt all ansträngning och tid att upptäcka Nadia Boulangers eget tonspråk – hon som själv uppväckte så många kompositörers språk i över sextio år.”

GöteborgsOperan har de senaste åren firat Internationella kvinnodagen med att presentera intressanta verk av kvinnliga tonsättare. 2019 uruppfördes operan Fritiofs saga av Elfrida Andrée och Selma Lagerlöf.

SKANDINAVIENPREMIÄR LA VILLE MORTE
Söndag 8 mars 2020, kl 18, Stora scenen
​Opera av Nadia Boulanger (1887-1979) och Raoul Pugno (1852-1914). Libretto Gabriele D’Annunzio. Orkestrering Mauro Bonifacio. Längd: ca 2 timmar och 50 min. inkl. paus. Ges som konsert. Sjungs på franska med svensk och engelsk översättning på textmaskin. Premiären direktsänds i Sveriges radio P2 samt Europeiska Radiounionen.

MEDVERKANDE

Dirigent: Anna-Maria Helsing
​Hebé: Katarina Karnéus
​Anne: Matilda Paulsson
​Léonard: Markus Pettersson
​Alexandre: Anton Ljungqvist
​Amman: Natallia Salavei

GöteborgsOperans Herrkör
​Göteborgsoperans Ungdomskör
​GöteborgsOperans Orkester

Källa: ​Göteborgsoperan