Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Nico Rosberg vann sitt hemma-Grand Prix med tvåstoppstrategi

pirelli
Foto: Pirelli

Nico Rosberg utökade sin VM-ledning efter gårdagens seger i Tysklands GP. Han använde sig av en tvåstoppstrategi med en stint på P Zero supersoft med röd dekor och två stints på den gulmarkerade mjuka gummiblandningen. Detta var första gången som Rosberg kunde kliva upp på pallen i sin hemmatävling, men den 300:e podiumplaceringen för Williams genom Valtteri Bottas som körde in på andra plats, dvs tredje tävlingen i rad på podiet för finländaren.

Rosbergs teamkollega Lewis Hamilton körde upp sig 17 placeringar och slutade trea efter att ha startat på 20:e plats sedan han kraschat under tidskvalet. Hamilton bytte från en planerad tvåstopps- till en trestoppsatrategi under racet, två stints på det mjuka däcket och sedan två avslutande på det snabbare supermjuka. Hans sista pass på supersofts varade 17 varv och han satte då också snabbaste varv i tävlingen. Han kom ikapp Bottas under slutvarven och kom i mål bara 22 sekunder bakom Rosberg, trots en skadad framvinge.

De främsta på startgriden startade alla på det supermjuka däcket, som var ca en sekund snabbare över varvet än det mjuka däcket. Bantemperaturen var över 20 grader lägre under racet än dagarna innan, en ny faktor för teamen att ta hänsyn till, regnet som väntades under söndagen uteblev dock. Förarna kunde alltså köra fullt och tävlingen bjöd på flerar täta dueller. Avståndet mellan femman Fernando Alonso, Ferrari och sexan Daniel Ricciardo, Red Bull blev mindre än en tiondels sekund, efter 30,6 mils racing.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Med kallare väder idag jämfört med de två dagarna innan fick teamen jobba lite i blindo när det gällde däckens uppträdande. Vi fick se mängder av tät racing  – ibland väldigt tät racing – som också påverkade slitaget och däckens effektivitet. Som väntat fick vi se mellan två och tre depåstopp. Två av de tre på podiet, inklusive vinnaren, gjorde bara två stopp. Trots att han gjorde ett stopp mer än sina närmaste rivaler kunde Hamiltons strategi föra honom till en topplacering efter start långt nere på griden. Vårt val av mjuka och supermjuka däck medförde mängder av action och några riktigt spännande fighter från start till mål, trots olika val av strategier.”

Källa: Pirelli