Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Volvo V60 Plug-in Hybrid är som tre bilar i en

Foto: Volvo Personbilar.

Vad sägs om bästa egenskaperna hos tre biltyper samlade i en läcker sports wagon? Volvo Personvagnar först med nästa generation hybrider. V60 Plug-in Hybrid är som tre bilar i en.

Med en snabb knapptryckning väljer du själv vilken du vill köra:

* Ren elbil med en räckvidd upp till 50 kilometer.
* Högeffektiv hybrid med koldioxidutsläpp nere på 49 g/km i snitt.
* Ett körglatt krutpaket med en kombinerad prestanda på 215 + 70 hästkrafter, vridmoment på 440 + 200 Nm och acceleration 0-100 km/h på 6,9 sekunder.

Volvo kan presentera världens första diesel plug-in hybrid. Nya Volvo V60 Plug-in Hybrid kommer ut på marknaden 2012.

– Den andra generationens hybridbilar är det perfekta valet för den kompromisslöse köparen som vill ha en överlägset koldioxidsnål miljöbil med full körglädje, säger Stefan Jacoby, VD vid Volvo Personvagnar. Han tillägger:

– Tekniken är fortfarande under utveckling och provning. Men bilen ger en mycket klar fingervisning om vad kunderna kan vänta sig när plug-in hybriden börjar säljas nästa år.

Framhjulen på V60 Plug-in Hybrid kommer att drivas av den femcylindriga, 2,4-liters turbodieseln D5 med 215 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 440 Nm.

Bakaxeln har ERAD (Electric Rear Axle Drive) i form av en elmotor på 70 hästkrafter, som får sin kraft från ett litium-jon batteripaket på 12 kWh. Bilen har en sexstegad automatisk växellåda.

Föraren väljer själv körmode via tre knappar på instrumentpanelen: Pure, Hybrid och Power.

– För att få verkliga bilentusiaster att tänka grönt måste du ge dem en möjlighet att köra koldioxidsnålt utan att ta bort adrenalinkickarna som skapar äkta körglädje. V60 Plug-in Hybrid har alla traditionella egenskaper i en äkta sports wagon. Vi har kryddat med spetsteknologi som ger föraren möjlighet att välja mellan nollutsläpp, högeffektiv hybrid eller ren prestanda? Det är bara att tryckar på den knapp som passar bäst, säger Stefan Jacoby.

Tre olika temperament

Körmodena Pure, Hybrid och Power ger V60 Plug-in Hybrid tre olika temperament:

* I läge Pure drivs bilen enbart av elmotorn i så stor utsträckning som möjligt. Om batteriet laddats med förnybar elektricitet blir körsträckan upp till 50 km med nollutsläpp av koldioxid. Batteriräckvidden påverkas av terrängen, klimatet och förarens körstil.
* Hybrid är det förvalda läget när bilen startas. Dieseln och elmotorn samarbetar med sikte på optimal balans mellan körglädje och miljöeffektiv körning. Utsläppen av CO2 (EU Combined) ligger på 49 g/km, vilket motsvarar en dieselförbrukning på 1,9 l/100 km. Bilens totala räckvidd är cirka 1200 km.
* I läge Power används tekniken fullt ut för att ge bilen bästa möjliga prestanda. Tillsammans ger dieseln och elmotorn 215 + 70 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 440 + 200 Nm. Elmotorns blixtsnabba momentuppbyggnad bidrar till en acceleration från 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder.

Majoriteten av alla Europas bilister kör mindre än 50 km per dag, t ex till och från arbetsplatsen. Vid längre sträckor kopplas dieselmotorn in automatiskt och ger bilen samma egenskaper och räckvidd som en konventionell hybridbil.

Flera andra möjligheter och fördelar

Utöver de tre körlägena har V60 Plug-in Hybrid en rad andra möjligheter och fördelar:

* Föraren kan välja att spara batterikapacitet för att vara säker på att kunna köra på ren el senare, t ex i en stadsmiljö. För att behålla en tillräcklig laddningsnivå i batteriet drivs bilen i detta läge av dieselmotorn.
* Via knappen AWD på mittkonsolen aktiveras den elektriska fyrhjulsdriften. I stället för den mekaniska kraftöverföringen i det traditionella AWD-systemet sköts momentfördelningen mellan de dieseldrivna framhjulen och den elektriska bakaxeln av den centrala styrenheten.
* Föraren kan via menyn för bilinställningar knappa in den planerade körsträckans längd (kort, mellan eller lång). Styrsystemet beräknar balansen mellan diesel- och eldrift för lägsta möjliga CO2-utsläpp under den givna sträckan.

Laddning hemma

Volvo V60 Plug-in Hybrid laddas i ett vanligt eluttag (230V/6,10 alternativt 16A) hemma eller på en parkeringsplats. Laddningstiden beror på strömstyrkan. En fulladdning med 10A tar 4,5 timmar. Tiden krymper till 3 timmar med 16A, medan en laddning i ett uttag med 6A tar 7,5 timmar.

För att starta resan bekvämt har föraren möjlighet att i förväg värma eller kyla kupén i samband med laddningen. Detta betyder att mer batterikapacitet kan sparas för att driva bilen.

Förprogrammeringen sker i menyn för bilinställningar eller på distans via en mobiltelefon.

Vit speciallack

Volvo V60 Plug-in Hybrid har lackats i en vit speciallack från Dupont – och interiören har också flera unika detaljer och färger jämfört med en standard-V60, t ex läderklädslar från Elmo.

Exteriört har konceptbilen även detaljer som understryker dess CO2-snåla karaktär, t ex lätta fälgarna med exceptionellt lågt luftmotstånd och lättrullande däck från Pirelli.

Instrumenteringen i Volvo V60 Plug-in Hybrid har anpassats för att ge föraren all viktig information om diesel- och elförbrukning, batterinivå, återstående körsträcka, etc.

Det kommer även att finna möjlighet att kommunicera med bilen via en dator eller mobilapplikation. Detta ger föraren tillgång till en rad smarta detaljer, t ex en automatisk påminnelse att plugga in laddningskabeln om detta inte gjorts före en programmerad tidpunkt.

– Volvo har introducerat banbrytande miljöteknik förr. Vi uppfann t ex katalysatorn med elektronisk Lambdasond, en teknik som numera finns i alla bilar. Nu visar vi än en gång vårt ledarskap på miljösidan genom att blir först med att ta hybridtekniken in i en ny dimension, säger Stefan Jacoby. Han tillägger:

– Att ha en elbolaget Vattenfall som partner ger oss extra styrka. På så sätt har vi möjlighet att vara med och påverka utvecklingen inom detta område, t ex frågor om ren el och infrastruktur. Vi kommer dessutom erbjuda våra kunder ett klimatneutralt elkontrakt när vi sätter vår bil i produktion.

Källa: Volvo Personbilar.