Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

KO vill sätta stopp för mobilbolagens gratisreklam

Foto: Wikimedia

Mobiloperatörerna 3 och Tele2 utlovar gratis mobiltelefoner men för konsumenten blir telefonen allt annat än gratis. De får betala med höjda avgifter och långa bindningstider.  Nu kräver Konsumentombudsmannen, KO, att marknadsföringen förbjuds.

3 och Tele2 säljer mobiltelefoner tillsammans med mobilabonnemang. I många fall lockar bolagen kunderna med att telefonen är gratis om de tecknar ett abonnemang. Marknadsföringen ger intryck av att en del av erbjudandet är kostnadsfritt.

Men KO:s granskning av bolagens abonnemang och priskonstruktioner visar att erbjudandena där telefonen är ”gratis” generellt sett är de dyraste för konsumenten. Den totala kostnaden för konsument ökar när telefonen är ”gratis”. Månadsavgifterna är högre när telefonen är värd mer. Konsumenten får alltså betala för telefonen genom höjda månads- och pottavgifter och genom längre bindningstider.

KO menar att det är otillbörligt och vilseledande att marknadsföra telefonerna som kostnadsfria. En del av ett paket får inte beskrivas som ”gratis” om kostnaden för delen är inkluderad i paketpriset. Prisinformation ska dessutom alltid vara både korrekt och lätt att uppfatta. Därför lämnar KO i dag in stämningsansökningar till Marknadsdomstolen där KO kräver att domstolen förbjuder marknadsföringen från 3 och Tele2.

– Konsumenterna tror att de får något gratis men så är det inte. 3 och Tele 2 tar helt enkelt igen på karusellen vad de förlorat på gungorna, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman.

Källa: Konsumentverket