Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Pensionsmyndigheten öppnar kundservice på Facebook

Foto: Pensionsmyndigheten.

-Vi ska finnas där pensionsspararna och pensionärerna finns, säger kundmöteschef Paul Larsson på Pensionsmyndigheten, som öppnat kundservice även på facebook Fragaompension

– De flesta svenskar besöker sociala nätverk regelbundet. Vi ska möta pensionsspararna och pensionärerna där de finns och där det är enklast för dem att få information och service. Därför kompletterar vi nu med kundservice på Facebook. Våra övriga kanaler är webb, servicekontor, informationsträffar, personliga möten samt telefon och e-post, säger Paul Larsson, kundmöteschef, Pensionsmyndigheten.

– Pensionssparare behöver varken gilla pension eller pensionssystemet men kan nu få svar på ”Fråga om pension” på Facebook. När Nordea nyligen hade problem med pensionsutbetalningarna via Försäkringskassan kunde vi använda ytterligare en kanal för att snabbt informera våra kunder, vilket vi fick uppskattning för.

– Vår webb besöks mest av medelålders män som vill byta premiepensionsfonder medan vår sida på Facebook hittills besöks mest av kvinnor 24–44 år. Vi vet genom våra undersökningar att många kvinnor tycker att pension är krångligt. Men egentligen är det mindre att hålla reda på än vad många tror. För kvinnor är det framförallt viktigt att veta hur mycket pensionen ökar av att jobba heltid, jobba länge och ha tjänstepension, säger Paul Larsson.

Förutom på Facebook så besvarar handläggare från kundservice frågor om pension på diskussionsforum, bloggar och i kommentarsfälten till nyhetsartiklar. Kundservice i sociala medier följer E-delegationens riktlinjer och myndighetens övriga verksamhet.

Sedan tidigare använder Pensionsmyndigheten personalstab bland annat linkedin /company/swedish-pensions-agency vid rekryteringar. Presstjänsten kommunicerar även via twitter /pensionsmynd respektive facebook /pensionsmyndigheten.

Källa: Pensionsmyndigheten